150 alumnes de 16 centres participen en el Fòrum de les escoles verdes

El Fòrum busca donar visibilitat als projectes sostenibles que duu a terme cada escola, com és la creació d'un abeller

Ana
06/06/2014

OrdinoEl Fòrum de les escoles verdes que s'ha celebrat aquest divendres a l'escola andorrana de segona ensenyança d'Ordino ha aplegat prop de 150 alumnes provinents de les 16 escoles que estan inscrites al programa impulsat pel Centre Andorra Sostenible amb l'objectiu de fomentar el respecte als recursos naturals entre els més joves. Durant tot el matí els portaveus de cada escola han presentat a la resta els projectes sostenibles i de respecte amb el medi ambient que estan duent a terme. Per cloure l'esdeveniment, tots els participants han format a l'aparcament del centre creant una E i una V gegants.

El fòrum del projecte escola verda busca donar visibilitat al Dia mundial del medi ambient tot presentant els projectes que han estat preparant les setze escoles que participen en el programa.

L'objectiu de l'escola verda, però, vol anar més enllà i fer perdurar en el temps els bons hàbits de respecte del medi. Segons Xavier Gómez, responsable del Centre Andorra Sostenible ''el projecte escola verda implica una 'ambientalització' del currículum escolar. Busquem que s'incloguin temàtiques d'ecologia i de ciències ambientals i de sostenibilitat en el dia a dia de l'escola''.

Cargando
No hay anuncios

Perquè un centre esdevingui escola verda és necessari, en primer lloc, que es constitueixi una comissió amb mestres, alumnes, personal no docent, i direcció. Aquest serà el veritable motor dels projectes i l'encarregat que es vagi duent a terme el pla estratègic i el pla d'acció preparat pel Centre Andorra Sostenible. Aquests documents són específics a cada centre i constitueixen un veritable full de ruta per tal que millori en termes de sostenibilitat.

L'exemple de les escoles d'Ordino i Encamp

Cargando
No hay anuncios

Al centre de segona ensenyança d'Ordino, una de les escoles verdes, es té cura de tots els detalls, tal com explica la seva directora Sandra Tudó, ''fem portar als alumnes tovallons de roba de casa seva, no fem servir plats de plàstic, incentivem que no s'utilitzi el paper d'alumini com a embolcall per als entrepans, reciclem, etc.'' El fet que totes aquestes accions estiguin englobades en un projecte més ampli a nivell ciutadà incentiva els alumnes a ser més curosos amb el medi ambient.

Precisament el centre de segona ensenyança d'Ordino, conjuntament amb el d'Encamp, organitzen un dels projectes que més interès han suscitat al Fòrum. Es tracta de la creació d'un abeller que va començar fa dos anys amb l'ajuda de Julio Riva, aficionat a l'apicultura, mentor de responsables i alumnes. Tal com explica Marc Rossell, director de Medi Ambient del Govern, ''aquests projectes comencen des de 0. Els alumnes han seguit el mateix procediment que si fossin empresaris. Han hagut de demanar autoritzacions administratives, posar-se en contacte amb els comuns, buscar que els cedeixen els terrenys''.

Cargando
No hay anuncios

En aquest cas, l'apicultura requereix unes competències que els responsables han adquirit seguint formacions específiques, demanar els permisos al Comú d'Ordino que els va ajudar a buscar els terrenys per instal·lar les arnes, comprar les 40.000 abelles, tenir cura dels insectes, etc.

Amb tot, Xavier Balmes, un dels impulsors del projecte, té clar que els dos anys de feina per tenir les abelles han valgut la pena ja que ''els alumnes agraeixen aquest tipus d'iniciativa''. A més serveixen per treballar el respecte a la natura, aprendre a construir les caixes i a cooperar en un projecte comú, l'autonomia, la responsabilitat, la seguretat al treball... A més, col·laborem en conscienciar la societat de la importància de les abelles i s'afavoreix la pol·linització.