Andorra Telecom prendrà mesures per combatre l''spam'
L'operador filtrarà el trànsit del correu de sortida en alguns casos per evitar el bloqueig d'algunes adreces IP des d'organismes internacionals amb motiu de la gran quantitat de correus brossa que surten del Principat
Andorra la VellaSegons Andorra Telecom el correu brossa ('spam') "representa el 97% del tràfic de correu electrònic que circula per Andorra". Això suposa uns 450.000 correus diaris. L'enviament de correu brossa des d'adreces andorranes (la majoria d'usuaris d'equips infectats amb virus o cucs informàtics i que formen part inconscientment de 'botnets', –xarxes d'equips per a l'enviament, per exemple, de correu brossa–) ha suposat denúncies internacionals d'aquestes IP, el seu bloqueig temporal i, fins i tot, permanent. Per això, l'operador ha decidit filtrar el trànsit del port de sortida 25 dels equips amb accés a Internet a través d'un paquet residencial, una mesura que, en la pràctica, afectarà un percentatge petit dels usuaris d'Andorra. Amb la decisió, que Andorra Telecom assegura que ja s'aplica a molts altres països en major o menor mesura, la parapública vol treure's una gran quantitat de feina de sobre, ja que, com ha assegurat aquest dimecres el director de relació amb el client i màrketing, Carles Casadevall, "estem desbordats i és impossible continuar bloquejant sota denúncia".
El port 25 està reservat a l'enviament de correus amb el protocol SMTP, la qual cosa vol dir que només es veurà afectat la sortida d''emails', en cap cas la rebuda. A més, el bloqueig que es farà d'aquest port no afectarà els usuaris amb comptes que incorporen la tecnologia SSL, la gran majoria. Usuaris de serveis com Gmail, Hotmail, Yahoo o Andorra.ad tenen per defecte activat l'SSL i per tant no veuran l'enviament d''emails' bloquejat, només en el cas que facin servir un client de correu (és a dir, que no entrin a través del web) i que hagin desactivat l'opció SSL.
Tampoc no afectarà les empreses que tenen contractat un paquet de connexió d'empresa, només els clients que, tot i ser empreses, tinguin un paquet residencial amb un servidor de correu. En definitiva, aproximadament un miler d'usuaris residencials i uns 20 d'empresa veuran que, si no han fet res abans per evitar-ho –Andorra Telecom s'està posant en contacte amb ells per fer els canvis necessaris–, a partir del 23 de setembre no podran enviar correus electrònics. La solució en el cas dels particulars serà activar l'SSL –podran trucar al 115 i rebre instruccions per fer-ho–. I en el cas de la vintena d'empreses que tenen contractat un paquet de servei residencial però que fan ús d'un servidor de correu hauran de migrar a un paquet d'empresa, el que suposarà un increment de preu.
Segons Casadevall el canvi s'ha de fer perquè "arriben moltes denúncies de fora, tot i que només internacionalment, aquí dins no és tan greu". A més, el responsable de màrqueting d'Andorra Telecom s'ha mostrat molt decebut amb les empreses internacionals darrere del bloqueig d'adreces IP que, assegura, s'assemblen a les llistes de morosos, a les quals és molt fàcil entrar però molt difícil sortir-ne, "hi ha tot un negoci al darrer de tot això", ha insistit. Les connexions mòbil també estaran afectades però en aquest cas als dispositius ja porten activat l'SSL i el canvi no ha de comportar greus problemes.