Cotxes vs ciclistes: els punts negres de la xarxa viària
Un grup d'amants de la bicicleta crea una plataforma per demanar a les autoritats més sensibilització i actuació contra els comportaments incívics dels vehicles
Andorra la VellaNomés cal que les temperatures siguin benèvoles, que el sol guanyi la presència dels núvols, perquè les carreteres del país s'omplin d'aficionats al vehicle de dues rodes. I cada vegada més. La febre pel ciclisme de carretera va en augment al país, amb previsió que no decaigui la tendència, tenint en compte l'arribada de cites de renom mundial, com la Vuelta a Espanya l'any passat o el Tour de França aquest estiu. Amb l'increment de ciclistes, creixen també les relacions que aquests tenen amb els vehicles de motor, i en conseqüència també les dificultats de convivència a la xarxa viària. Per tot plegat, un col·lectiu d'amants de la bicicleta s'han unit sota el paraigua d'una plataforma que vol vetllar per la seguretat a la carretera, per la sostenibilitat i pel civisme per part dels conductors, els quals "canibalitzen l'espai públic", lamenta Claude Benet, exministre de Turisme i un dels impulsors de la iniciativa, juntament amb Xavier Giró. També preparen un document destinat a les autoritats per tocar-los el crostó davant la seva passivitat. En aquest document localitzen, entre d'altres aspectes, els punts negres per als ciclistes que hi ha a la xarxa viària del Principat.
De punts negres n'hi ha uns quants, tot i que "són solucionables", assegura Benet. Entre ells, tots els trams amb doble vial, ja que és el moment que molts conductors escullen per accelerar. Per exemple a la CG1 a l'alçada del Punt de Trobada o a l'entrada nord d'Ordino venint des d'Arcalís. La plataforma també destaca les rotondes, "molt perilloses", fent esment sobretot a la d'Engolasters, així com les sortides i entrades als túnels, especialment la sortida del de Sant Julià direcció Andorra la Vella o l'entrada als túnels de la Massana i d'Encamp, "pel canvi de llum i perquè el ciclista es queda sense voral".
Tot plegat, lamenta aquest col·lectiu de ciclistes i d'amants de la bicicleta, està comportant que, malgrat han descendit els accidents de circulació, estan augmentant els que tenen ciclistes implicats, segons informació de la pròpia Policia. Així mateix, "un dia o altre pot haver-hi un accident greu", motiu pel qual "ens hem d'anticipar, també les autoritats", planteja l'exministre.
La plataforma, que es reuneix periòdicament per treballar el document, també considera necessària la revisió de la senyalització, molt mancada d'alertes demanant prudència per als ciclistes. Precisament Claude Benet, quan era ministre, va ser l'impulsor de la senyalització informativa repartida pels ports de muntanya del país. Però ara en reclama una més específica per controlar les actuacions temeràries dels conductors.
Petició al Govern
El document amb què treballa el grup té com a receptor sobretot el Govern, i pretén "posar negre sobre blanc" tot allò relacionat amb la seguretat dels ciclistes. Està dividit en dues fases d'actuació. La primera sol·licita aquesta millora de la senyalització, sobretot en els punts negres detectats. En paral·lel, demana una tasca de conscienciació cap als conductors de vehicles de dues rodes, "perquè prenguin consciència que s'ha de compartir la carretera". Tot i que també consideren que cal educar el ciclista, en aspectes com que no s'ha de circular pel mig de la carretera, o en paral·lel, en trams susceptibles de perillositat.
La segona fase consisteix en demanar una reactivació del carril bici, ara molt parat tot i que Toni Martí, en diversos moments des que és cap de Govern, ha assegurat que se n'aniria implantant al país, i així ho ha recollit també l'actual ministre d'Ordenament Territorial, Jordi Torres. En aquesta segona fase també es demana una modificació de l'actual Codi de Circulació, que cal "refer perquè està obsolet" en tot allò que fa referència a la convivència amb els ciclistes. També es vol tenir en compte els vianants, amb la demanda de millora de molts passos que actualment estan despintats i amb poca il·luminació.
A banda d'implicar el Govern, també cal una actuació més severa de la Policia, considera la plataforma, vers alguns comportaments d'alta perillositat com conduir mentre es manipula un telèfon mòbil.
El col·lectiu ha convidat en les seves trobades a les entitats ciclistes del país. També ha convidat a Andorra Sostenible, perquè en tota la seva demanda també hi ha una alta relació mediambiental. De moment, però, no han obtingut cap mena de 'feed-back' amb aquesta entitat, fet que corroboraria, lamenta Benet, la poca implicació dels ens del país amb la seguretat dels ciclistes i dels vianants en general.