El Govern desallotja les Salines i dos habitatges a Soldeu i Ransol per risc d'allaus

Es preveu que aquest dimecres caiguin 50 centímetres de neu i dijous entre 20 i 40, que se sumaran als 160 centímetres que ja han caigut des del cap de setmana a la cota 2.000

Ana
25/02/2015

Andorra la VellaA causa del temporal de neu, aquest dimecres al matí s'ha reunit el comitè de crisi per avaluar el risc d'allaus –que està evolucionant cap a nivell 5 sobre 5– i decidir l'evacuació dels veïns de les Salines (El Serrat), que seran reallotjats en hotels de la parròquia d'Ordino fins que puguin tornar al seu domicili, com a mínim fins divendres. L'accés a la urbanització, tal com ha informat el ministre d'Interior en funcions, Xavier Espot, quedarà totalment prohibit a partir de les 20 hores, ja que "el risc serà evident a partir de la nit". Espot ha afegit que s'ha optat per l'evacuació i no pel confinament perquè la nevada es perllongarà fins divendres i, per tant, "era una solució més còmoda i menys traumàtica".

També s'han evacuat els veïns de dos habitatges unifamiliars de la parròquia de Canillo, un a la Coma de Ransol i un a la sortida de Soldeu, i el Comú de Canillo s'ha encarregat de reallotjar-los.

Cargando
No hay anuncios

D'altra banda, el Govern ha decidit anul·lar l'esquí escolar per dijous i divendres, i s'ha previst que el Cos de Bombers col·labori amb el Comú de Canillo per garantir el subministrament d'aigua potable del dipòsit de captació de Ransol, situat en un punt d'elevat risc d'allaus.

D'altra banda, el director de Protecció Civil, Francesc Areny, ha explicat que des del cap de setmana s'han anat fent desenes de tirs preventius d'allaus a la zona de Soldeu, Arinsal i Arcalís. Areny ha indicat que també estan pendents d'una allau al Serrat que podria afectar el pont i un aparcament, i ha afegit que l'accés a Arcalís romandrà tancat també dijous pel risc que comporta l'allau dels Basers del Corb i també les de la zona d'Encodina. En el cas d'Arinsal, el director de Protecció Civil ha indicat que s'han fet diversos tirs a l'allau de les Fonts, i que els filats que protegeixen l'allau de Percanela són de moment suficients. A la parròquia de Canillo, Areny ha indicat que els filats que paren l'allau de l'Armiana encara no estan plens i, pel que fa a les canals de la sortida nord de Soldeu, es faran més tirs controlats i tan aviat com hi hagi alguna clariana, es faran tirs manuals des d'un helicòpter.

Cargando
No hay anuncios

Francesc Areny també ha indicat que es preveu que la cota de neu pugi fins als 1.400 metres, de manera que a les parròquies baixes minvaran els problemes de mobilitat, tot i que ha alertat que a causa de la pujada de les temperatures es poden produir petites esllavissades i la fosa de la neu farà créixer els cabals dels rius, "que a Andorra no afectarà però a Catalunya podria afectar".

L'accés a França es manté tancat

Cargando
No hay anuncios

Pel que fa a l'accés a França, Areny ha reconegut que molt possiblement no es podrà reobrir fins divendres, i que les autoritats franceses han sol·licitat el suport de les màquines llevaneu andorranes per ajudar en la neteja entre el Pas de la Casa i l'Ospitalet tan bon punt es pugui tornar a obrir la carretera. Areny ha volgut destacar que malgrat el tancament, França "ha posat els màxims esforços" per mantenir el túnel de Pimorent obert, de manera que els vehicles puguin donar la volta per Puigcerdà.

Sancions a la carretera

Cargando
No hay anuncios

Xavier Espot ha explicat que durant aquest temporal de neu s'ha potenciat la vessant repressiva i s'han interposat una desena de sancions a conductors, inclosos vehicles estrangers, que circulaven sense equipaments especials. De fet, Areny ha indicat que aquest dimecres no hi ha hagut gaires problemes a la xarxa viària però que durant la jornada de dimarts hi va haver diverses topades i dificultats a causa d'autobusos, camions i turismes que circulaven sense equipaments.