Actualitat

Israel afirma que ja controla el cel de l'Iran

El ministre de Defensa, Israel Katz, diu que Teheran "cremarà" si l’Iran llança més míssils, però això no atura els líders iranians

Cristina Mas
16/06/2025

Andorra la VellaIsrael creu que ha aconseguit el control del cel sobre l’Iran i ha advertit que "Teheran cremarà" si es disparen més míssils contra el seu territori. Però els líders iranians es mantenen desafiants i hores després d'aquesta amenaça han tornat a llançar dos atacs amb míssils que ha deixat vuit morts. També han promès una resposta "severa" mentre amenacen de tancar l’estret d’Ormuz, per on passa una gran part del trànsit mundial de petroli, i les bases militars dels aliats d’Israel al Pròxim Orient.

L’escalada ha continuat aquest dissabte, l’endemà que Israel llancés un atac sense precedents contra les instal·lacions nuclears, militars i alts càrrecs del règim iranià. El bombardeig contra plantes de gas natural al sud de l’Iran indica que l’objectiu de Tel-Aviv va molt més enllà d’aturar el programa nuclear iranià per impedir que Teheran desenvolupi armes atòmiques. La via diplomàtica, almenys oficialment, queda descartada amb la confirmació que les converses que s’havien de celebrar avui entre els Estats Units i l’Iran a Oman han quedat suspeses.

Cargando
No hay anuncios

Superioritat aèria

Alhora, la retòrica israeliana indica que els seus dirigents estan convençuts que en el primer embat han obtingut un avantatge estratègic i han aconseguit desmantellar les defenses antiaèries iranianes i protegir-se dels atacs. Israel diu que ha guanyat una superioritat aèria completa i que això li dona llibertat d’acció. "La via aèria cap a Teheran està pràcticament oberta", ha afirmat un alt responsable miliar israelià. El primer ministre Benjamin Netanyahu s’ha mostrat segur que "en un futur molt proper" es veuria l’aviació israeliana "sobre el cel de Teheran" i que els seus aparells poden "atacar en qualsevol lloc qualsevol objectiu del règim dels aiatol·làs".

Cargando
No hay anuncios

L’atac israelià de dissabte contra dues refineries de gas, a la ciutat portuària de Kangan, en el principal jaciment de gas natural del món, que l’Iran comparteix amb Qatar, i a la ciutat de Bandar Abbas, al sud del país, és el senyal més clar de l’escalada. És el primer atac contra la indústria petroliera i gasística de l'Iran, des de la guerra Iran-Iraq dels anys 80, i podria tenir greus conseqüències econòmiques i ambientals.

L’Iran es manté desafiant

El president iranià, Masoud Pezeshkian, ha mantingut una retòrica desafiant prometent una "resposta més severa i potent". De fet, al tancament d'aquesta edició les sirenes tornaven a sonar a Israel i el govern demanava a la població que anés als refugis: l'Iran havia tornat a llançar un atac amb míssils. El nou comandant de la Guàrdia Revolucionària ha promès que les seves forces "obriran les portes de l'infern" a Israel, i ha amenaçat els Estats Units, el Regne Unit i França que les seves bases militars i vaixells a la regió es convertiran si, com han afirmat, ajuden a interceptar els míssils i drons llançats des de l’Iran. Els Estats Units no ho han dit oficialment, però alts funcionaris han admès a la premsa que ja han ajudat a protegir Israel dels atacs. Però complir aquesta amenaça seria molt arriscat per a Teheran perquè arrossegaria els aliats de Tel-Aviv al conflicte.

Cargando
No hay anuncios

Alhora, les defenses aèries d'Israel han demostrat ser capaces de minimitzar el perill que representen els míssils i drons iranians. El balanç de morts a Israel s'eleva a onze des de divendres, un dels qual és un infant.

Teheran ha vist caure nou generals i gairebé s'han eliminat els nivells més alts de la cadena de comandament. Aquest dissabte Israel ha assegurat que ha matat el cap d'intel·ligència de les forces armades, Gholam-Reza Marhabi, i el comandant de la branca de míssils balístics de la Guàrdia Revolucionària, Mohammad Bagheri. L’exèrcit israelià manté que des de divendres ha atacat 150 objectius dins l’Iran. Els mitjans oficials iranians han admès la destrucció d’un hangar d'avions de combat a l'aeròdrom de Mehrabad de Teheran. La televisió estatal iraniana ha assegurat que unes 60 persones, entre elles 20 infants, van morir divendres en un atac un edifici residencial de Teheran i el balanç oficial total és de 78 víctimes i gairebé 400 ferits.