La Seu regula l'ús dels patinets elèctrics amb noves sancions, assegurança i prohibició de circular per voreres
Joan Barrera ha explicat que s'han convertit en "una problemàtica que genera inquietud"
Andorra la VellaEl ple de l'Ajuntament de la Seu d'Urgell ha aprovat per unanimitat la nova Ordenança de Circulació, que presenta com a principal novetat la regulació de l'ús i la tinença dels patinets elèctrics. La mesura, preparada per l'equip de govern (Compromís), ha rebut el suport de la resta de grups (Junts, ERC i CUP) després que han fet les seves aportacions al redactat final.
El text s'ha impulsat pel fet que calia fer una delegació de competències a la Diputació de Lleida perquè gestioni les sancions. L'alcalde de la Seu, Joan Barrera, ha explicat que han aprofitat per incorporar-hi un major control dels patinets, perquè és una evidència que s'han convertit en "una problemàtica que genera inquietud" i que en el context actual "posen en risc la seguretat de les persones".
Barrera ha detallat que per a la nova normativa s'ha seguit cinc criteris bàsics: que els conductors d'aquests vehicles individuals circulin sempre per la direcció correcta de cada carrer (i per tant, mai en contra direcció), que siguin majors de 16 anys, que facin servir casc, que disposin d'assegurança de responsabilitat civil i que vagin sempre per la calçada i mai per la vorera o per zones de vianants.
En aquest sentit, es prohibirà anar amb el patinet en marxa per zones limitades com són alguns carrers del centre històric. També se'n prohibirà l'ús en zones a les quals només poden accedir vehicles de càrrega i descàrrega. Tot i això, Barrera creu que cal evitar de vincular els patinets només amb el tràfic de drogues i que s'ha de centrar el debat en la necessitat de millorar la seguretat a nivell general.
Un segon punt destacat de la nova ordenança fa referència a les autocaravanes. Sobre aquests vehicles, l'equip de govern ha recordat que amb les lleis vigents no se'ls pot limitar l'estacionament al nucli urbà, però que sí que se'ls pot prohibir la circulació en alguns carrers on el seu trànsit pot ser considerat perillós, com per exemple vials estrets del centre urbà o de Castellciutat. També s'estableix que no es permetrà que aparquin ocupant més d'un espai per a cotxes en aparcaments senyalitzats o que envaeixin la calçada, cosa que ha passat sovint fins ara en indrets com l'aparcament Doctor Peiró.
El portaveu de Junts per la Seu, Jordi Fàbrega, considera prioritari en aquesta qüestió "endreçar la mobilitat i donar seguretat als vianants", però hi afegeix que els patinets havien esdevingut també "un problema de seguretat pública, encara que ara alguns es facin els sorpresos", en al·lusió a la CUP.
En aquest sentit, Fàbrega considera que cal acabar amb el fenomen que han definit com a "patipollos", que fa referència als traficants de droga que fan servir aquesta mena de vehicle per portar als clients la seva mercaderia il·legal, especialment cocaïna.
En aquest punt, i després que la CUP critiqués en el debat l'ús d'aquest terme, el també diputat ha preguntat a la formació cupaire "si de veritat no saben que aquí es trafica amb droga fent servir patinets elèctrics, quan ho sap absolutament tota la Seu i quan els Mossos i la Policia Municipal estan desesperats perquè no hi poden fer res", i "si no saben que -els traficants- van repartint amb patinet i per tota la Seu cocaïna, maria i d'altres tipus de droga, que acaben consumint la nostra canalla, i que baixa gent d'Andorra a buscar-ne?".
Fàbrega hi afegeix que "si de veritat la CUP no saben que la Seu s'ha convertit en un focus de tot això, i que és un dels grans problemes que tenim, potser que surtin una mica al carrer, perquè els patinets els passen per davant i la resta de la ciutadania ho sap absolutament tothom". Per tot plegat, conclouen que és una pràctica "que cal perseguir i erradicar" a la ciutat.
Per tot plegat Junts, que ha fet diverses aportacions al redactat, n'ha valorat positivament l'aprovació amb consens i, especialment, la regulació dels patinets i les autocaravanes, perquè són dos tipus de vehicles que darrerament han generat problemes i queixes, per motius diferents. Fàbrega remarca que aquesta és una de les deu propostes que havien presentat per reforçar la seguretat ciutadana i celebra que hi ha hagut "una negociació productiva" amb l'equip de govern. També ha agraït també la feina feta dels tècnics municipals i subratlla que ara l'Ajuntament i la policia ja tindran "eines" per sancionar els infractors.
El portaveu d'ERC, Francesc Viaplana, considera que actualment ja es disposava d'una bona ordenança però que era necessari introduir-hi aquests canvis i novetats. Viaplana celebra que s'hi hagi incorporat la seva proposta perquè els patinets sí que puguin seguir circulant per tots aquells trams on també ho poden fer cotxes i motos. V
iaplana també ha dit que "no és cert, com diu l'equip de govern, que amb aquesta ordenança ja tinguem la solució", perquè entén que el que hi ha ara "és l'eina, però ara cal que algú la faci complir".
Per això, considera necessari complementar-la amb mesures com "reforçar la Policia Municipal, perquè després puguin fer les actuacions pertinents i perquè es compleixi". En aquest sentit, des d'Esquerra recorden que la vigilància dels patinets "és sobretot una feina de carrer, d'estar-hi a sobre, i tal com està ara la nostra policia serà ben difícil". Malgrat tot, Viaplana creu que s'ha consensuat una ordenança ben treballada i per això hi han votat a favor.
Finament, el regidor de la CUP Miquel Albero explicava que s'han afegit a l'aprovació perquè coincideixen amb la resta de grups que calia fer una regulació dels patinets. Tot i això, Albero critica l'ús per part de Junts del terme "patipollos", sobre el qual han assegurat que buscant a Google els ha costat saber a què es referien, i afirma que aquest manera d'actuar els "recorda estratègies comunicatives d’Abascal o d'Ayuso". Albero ha dit que amb aquest vincle són "conscients que el titular serà que s’aprova una ordenança perquè a la Seu es ven droga, assenyalant qui utilitza aquests patinets", i hi afegeix que "la seguretat és un tema que cal debatre" i sobre el qual opina que hi ha "petits problemes". Per això, la CUP ha proposat "convocar una taula municipal, però on hi participi molta gent" i en què "s'hi parli de seguretat, però de manera integral". També ha reclamat que s'aporti dades concretes per saber realment quanta droga es distribueix a la Seu i quanta gent hi ha darrere aquesta activitat il·legal. Finalment, Albero creu que en aquestes vinculacions "cal anar amb compte, perquè també hi ha per exemple comerciants que fan servir el patinet per a la seva feina".
Període d'informació abans de les sancions
D'altra banda, des de l'equip de govern han avançat que les pròximes setmanes es durà a terme una campanya informativa sobre la nova ordenança, que inclourà l'enviament d'un full informatiu a totes les llars. Després la Policia Municipal començarà a advertir cada cop que detectin una infracció, si bé Joan Barrera ha avisat que serà per un període "breu" i que a partir d'allà es començarà a sancionar, especialment en aquells casos en què els usuaris ja hagin estat informats prèviament i no hagin rectificat.