Actualitat

S'instal·laran nous radars a la C-14 i vies del Pirineu

La Generalitat destina un pressupost per "digitalitzar" carreteres pirinenques, amb pantalles que informaran del trànsit

ARA Andorra
17/06/2025

Andorra la VellaLa Generalitat ha aprovat el projecte de "transformació" digital en carreteres del Pirineu, entre elles l'N-260 i l'N-145, mitjançant la instal·lació de sistemes de transport intel·ligent (ITS). La iniciativa, tal com informa Ràdio Seu, té com a objectiu "l'aplicació de tecnologies avançades per a la gestió del trànsit", a aquesta i a d'altres carreteres del país, per millorar-hi la seguretat viària, reduir-hi la sinistralitat i, també, per adaptar aquestes infraestructures a les necessitats dels nous vehicles intel·ligents i connectats.

A l'N-260 (Eix Pirinenc), aquestes actuacions es preveuen fer al seu tram central, entre Ripoll i la Seu d'Urgell, mentre que a l'N-145 abastaran tot el seu traçat entre la Seu i la frontera amb Andorra. També es faran actuacions semblants a la C-14 i a la C-16, en els seus trams pirinencs (a l'Alt Urgell i al Berguedà, respectivament), i a la C-162, que uneix el peatge del túnel del Cadí a Urús amb l'N-260 a Queixans. El pla té un pressupost de 9 milions d'euros i s'aplicarà en dos anys, fins al 2027.  

Cargando
No hay anuncios

En el cas de l'Eix Pirinenc la instal·lació d'aquests sistemes a la via -que anirà a càrrec del Servei Català de Trànsit- forma part d'un projecte més ampli que en un futur inclourà dues fases més, que s'aplicaran a la zona oest -entre Adrall i el Pont de Suert- i la zona est, que va de Portbou a Ripoll. 

Entre els equipaments que s'instal·laran hi ha panells d'informació variable per alertar en temps real sobre l'estat del trànsit i les condicions meteorològiques, a més de càmeres de vigilància i visió artificial per a la supervisió del trànsit i la detecció d'incidències.

Cargando
No hay anuncios

D'altres tecnològiques que Trànsit implementarà a l'Eix Pirinenc són nous radars de tram i puntuals, per "controlar la velocitat i reduir els comportaments de risc", estacions meteorològiques "per monitorar condicions adverses, especialment en zones de muntanya", i aforadors no intrusius i lectors de matrícules, amb què volen fer "anàlisi del flux de vehicles i planificació viària". Finalment, s'hi inclou infraestructures de comunicacions amb fibra òptica, radioenllaços i tecnologia 4G o 5G per garantir la connectivitat amb el Centre d'Informació Viària de Catalunya (CIVICAT).

El projecte incorpora la intel·ligència artificial per predir congestions, detectar situacions de risc i adaptar la senyalització de manera dinàmica, així com sistemes de velocitat intel·ligent per protegir col·lectius vulnerables, com els ciclistes, i per prevenir accidents causats per fauna salvatge. En el cas dels avisos del pas de ciclistes, el primer lloc de Catalunya on s'ha instal·lat un mitjà com aquest és el túnel del Bordar, a l'N-145 a Anserall, on ja hi funciona des de fa dos anys.