Trump ajorna els aranzels a la UE i n'imposa de nous als estats amb qui no ha arribat a un acord comercial
Finalment entraran en vigor a partir del 7 d'agost, i no pas aquest divendres
Andorra la VellaEl president dels Estats Units, Donald Trump, ha anunciat aquesta matinada un nou pla aranzelari. Aquest ha d'entrar en vigor a partir del 7 d'agost, i no pas aquest divendres tal com estava previst. El nou pla actualitza els anomenats 'aranzels recíprocs' a tots els països amb qui no hagin segellat un acord comercial a temps, i introdueix algunes rebaixes a aquells amb qui si han tancat un pacte. Segons ha informat la Casa Blanca, la nova tassa mínima pels estats amb qui els Estats Units mantenen una balança comercial negativa ha quedat fixada en el 15%, mentre que, amb els que manté un saldo positiu, l'aranzel es fixarà en el 10%.
La Unió Europea, doncs, com ja havia arribat a un acord amb l'administració Trump, no es veurà afectada per les noves xifres comercials. Ara bé, sí que veurà com s'ajorna una setmana l'entrada en vigor dels aranzels. Les taxes aplicades al conjunt europeista s'han vist rebaixades des del primer anunci del president: si bé en un inici havien de ser d'un 20%, finalment ho seran del 15%. Cal recordar que, momentàniament, davant les tensions comercials entre ambdós, l'amenaça aranzelària de Trump va arribar a pujar fins a un 50% a la UE. Alguns altres països que han sortit guanyant dels canvis han estat, per exemple, el Regne Unit o Corea del Sud, que han aconseguit situar el gravamen per a les seves exportacions al 10% i al 15% respectivament.
L'altra cara de la moneda l'ha viscut, entre d'altres, Suïssa. Donald Trump ha fixat els aranzels a les exportacions de l'estat alpí a un 39%, una de les taxes més elevades del llistat. De fet, se situa just fora el podi dels països més perjudicats pels aranzels recíprocs, que el completen Síria (41%), Laos (40%) i Birmània (40%). Val a dir que Trump ha situat per sobre del 30% la majoria dels aranzels als estats amb qui no ha tancat un acord comercial.
Fentanil i aliats
Ara bé, fora dels anomenats 'aranzels recíprocs', Trump també ha anunciat nous aranzels a diversos països. És el cas, per exemple, del Canadà. La Casa Blanca ha anunciat que gravaria amb un 35% els productes canadencs perquè sostenen que el país veí no hauria "cooperat" per a "frenar el flux constant de fentanil i altres drogues il·lícites". El primer ministre del Canadà, Mark Carney, no ha tardat a respondre: "El Canadà només representa l'1% de les importacions de fentanil dels Estats Units i ha estat treballant intensament per reduït encara més aquests volums". L'altre país afectat pels aranzels del fentanil, Mèxic, ha pogut ajornar 90 dies l'aplicació de la majoria dels aranzels, després que Trump parlés amb la seva homòloga mexicana, Claudia Sheinbaum.
Una altra de les novetats del nou pla aranzelari dels Estats Units ha estat l'aplicació d'un nou gravamen al Brasil. Tal com ja s'havia anunciat, el país presidit per Lula da Silva haurà de fer front a una quota addicional d'un 40% extra en represàlia pel judici al qual s'està sotmetent l'expresident del país Jair Bolsonaro, aliat polític de Trump. D'aquesta manera, els aranzels al Brasil es fixen en el 50%, ja que se li ha de sumar el 10% relatiu a l'aranzel recíproc. La mesura, però, preveu una llarga llista de fins a set-centes excepcions, que inclou productes energètics, petroli, vehicles i peces, aeronaus civils i el suc de taronja.
La Xina, acord imminent?
Després d'unes primeres setmanes de disputa aranzelària, la Xina queda ara al marge d'aquest nou pla. De fet, després que Washington i Pequín arribessin a un acord temporal amb el qual els EUA rebaixaven els seus aranzels del 145% al 30% i la Xina els reduís del 125% al 10%, la data límit per arribar a un nou acord és imminent. Concretament, el pròxim 12 d'agost s'acabaria el termini perquè es comencin a aplicar. Ara bé, aquest termini també es podria ampliar: Donald Trump va assegurar aquesta setmana que les converses "avancen bé", tot i que no va donar més detalls.