Societat 05/06/2015

La meitat dels alumnes andorrans ja formen part d'Escoles Verdes

Encamp ha acollit aquest divendres al matí el cinquè Fòrum d'Escoles Verdes, on els centres participants han presentat els projectes realitzats aquest curs

Ana
2 min
Un moment del fòrum, aquest divendres

EncampGairebé la meitat dels alumnes d'Andorra, uns 5.200 en total, ja formen part del programa Escoles Verdes, ja que 16 dels 33 centres educatius del país ja s'hi han adherit. Així ho ha donat a conèixer la ministra de Medi Ambient, Agricultura i Sostenibilitat, Sílvia Calvó, durant el Fòrum de les Escoles Verdes, celebrat aquest divendres al matí al Complex Esportiu i Sociocultural d'Encamp. Al llarg del matí, els alumnes han presentat a la resta de companys els projectes que han realitzat durant l'any i, al final, s'ha fet l'entrega de premis.

El projecte 'Escoles verdes' ha arribat ja al seu cinquè aniversari, i aquest divendres, coincidint amb el Dia mundial del Medi Ambient ha realitzat una nova trobada a Encamp. Calvó ha destacat el fet que a principi de curs, els alumnes que participaven en aquest programa eren un 38% de tots els sistemes educatius del país.

A dia d'avui ha celebrat que la xifra ja s'enfila fins al 48% -el que representa 5.200 alumnes- i que 16 dels 33 centres educatius del país ja en formen part, un fet que demostra que "després de només cinc anys, el projecte ja està totalment consolidat". En formen part escoles de tots els sistemes, tot i que el francès és el que té menys presència. Calvó, però, s'ha mostrat convençuda que "a mitjà termini hi haurà la totalitat dels centres adherits".

L'objectiu d'Escoles Verdes és conscienciar els nens i nenes, ja des de petits, de la importància de respectar el Medi Ambient. És per això que al llarg de l'any cada escola realitza algun projecte encaminat a aquesta finalitat.

Trobar un paper menys contaminant

A l'Escola andorrana de maternal i primera ensenyança d'Encamp, per exemple, han fet un projecte consistent en "incorporar un nou tipus de paper i buscar la manera de reduir el paper tradicional", tal com ha explicat la seva cap d'estudis, Mònica Sànchez. Aquest nou paper, ha explicat, ha estat el "paper de pedra" i en el projecte s'hi han implicat des dels més petits fins als més grans.

La resposta dels alumnes, segons Sànchez, sempre és molt bona, ja que "estan molt motivats i conscienciats, perquè ja fa quatre o cinc anys que participen en el projecte Escoles verdes i ho tenen integrat". Un altre dels projectes que s'ha tirat endavant aquest any ha consistit en controlar les carmanyoles que els alumnes porten a l'escola, i constatar quins són els productes d'ús diari més perjudicials per al Medi Ambient.

En aquest sentit, Calvó ha afegit que "més enllà dels esforços de l'administració pública és importantíssima la conscienciació dels ciutadans, i per això és important incidir-hi des de l'escola". Els alumnes, ha afegit, són una forma de vehicular aquesta conscienciació cap als pares, ja que el que els ensenyen a l'escola, després ho apliquen a casa.

En tot cas, la ministra ha assegurat que "veient els projectes que estem veient, segur que en el futur tindrem uns hàbits molt millors".

stats