L'Artalroc exposa les primeres fotografies del Japó

Durant la segona meitat del segle XIX, les imatges es revelaven pel procediment de l'albúmina i s'acolorien després

ndorra i el Japó tenen més en comú del que podríem pensar: els dos països estan plens d'aigua dolça, en forma de rius i llacs; tots dos han progressat sense oblidar la tradició i, a més, gaudeixen de paisatges naturals exuberants. De fet, els japonesos són els primers que van parlar, ja fa diverses dècades, de practicar el 'Shinrin-Yoku', que vol dir, literalment, "bany de bosc". A més, tots dos països han comprovat la capacitat destructora de l'aigua en catàstrofes naturals. L'aigua és la protagonista de l'exposició de fotografia 'Japó. L'empremta de l'aigua', que aquest dimarts s'ha inaugurat a la Sala d'exposicions del Govern, Artalroc, i que es podrà gaudir fins al 13 de gener.

La peculiaritat del muntatge és que les imatges que s'hi exposen van ser, majoritàriament, preses durant la segona meitat del segle XIX, durant l'era Meiji (1868-1912), i les fotografies, una vegada revelades pel procediment de l'albúmina (positivat en paper, per contacte directe, a partir d'un negatiu) eren subtilment acolorides, amb extrema delicadesa, oferint unes estampes úniques que, sobretot, captivaven "els viatgers estrangers a la recerca de records d'un Japó autèntic", explica el comissari de l'exposició, Jérôme Ghesquière, en el catàleg de la mostra. Ghesquière és el responsable de les col·leccions fotogràfiques del Museu Nacional de les Arts Asiàtiques - Guimet, amb seu a París, amb més de 450.000 imatges al fons, de les quals més de 18.000 són del Japó. La mostra a Artalroc conté una breu selecció de la ingent col·lecció: 190 imatges escollides acuradament i, a més, una desena dels delicats 'ukiyo-e', els tradicionals gravats japonesos. Els 'ukiyo-e' van inspirar la fotografia centrada en l'evocació de la natura. "Aquest tipus de fotografies, destinades principalment a un públic estranger, van tenir un gran èxit i eren una combinació perfecta del llenguatge fotogràfic al gust occidental i el refinament estètic heretat dels gravats japonesos", especifica la titular de Cultura, Olga Gelabert, també en el catàleg.

El mític mont Fuji és un dels elements centrals que els fotògrafs nipons plasmaven, i que després pintaven delicadament de color blanc sobre els primitius papers fotogràfics. L'arribada de la fotografia al Japó va anar de la mà dels estrangers encuriosits que a finals del segle XIX visitaven el desconegut arxipèlag, coincidint amb la visió bucòlica dels primers visitants que va rebre Andorra també a finals del segle XIX i principis del segle XX. El Japó, però, es va fer seva la tècnica i ha esdevingut una potència mundial en la fabricació de càmeres i lents fotogràfiques.

A més dels àmbits dedicats a llacs, rius, cascades i el litoral, la mostra clou amb la demostració de la força de l'aigua en un país propens als sismes. Les imatges de les catàstrofes naturals es completen amb fotos de la recent tragèdia de Fukushima. També hi ha un muntatge, realitzat als anys 70, feta amb daguerreotips, les beceroles de la fotografia.

L'exposició, organitzada pel departament d'Acció Cultural del ministeri de Cultura, Joventut i Esports, s'emmarca dins dels actes de celebració del 25è aniversari de l'establiment de relacions diplomàtiques entre Andorra i França, com ha recordat la ministra Gelabert durant el seu parlament inaugural, uns lligams que ha qualificat "d'excel·lents". L'ambaixadora de França a Adorra, Joceylne Caballero, també ha participat en l'obertura de la mostra, i s'ha felicitat pel pes que la cultura francesa té a Andorra.