Barreja d'influències musicals tradicionals en el Concert de primavera de la Fundació ONCA

La segona part de l'espectacle ha comptat amb una versió simfònica de cançons d'artistes i grups populars del país

L'Auditori Nacional d'Andorra, a Ordino, ha estat l'escenari escollit per a la representació del Concert de primavera 'Les músiques populars entren a la sala de concerts', un programa interpretat per la Jove Orquestra Nacional de Cambra d'Andorra (Jonca) i alumnes de les diferents escoles de música del país que, per primera vegada, han actuat amb artistes andorrans de renom. Segons el director de l'espectacle, Albert Gumí, el repertori ha volgut "reflectir diferents influències de músiques tradicionals al llarg del temps en música que es fa en una sala de concerts". La primera part de l'espectacle ha anat "des de músiques barroques, passant per danses d'autors com Händel, un tango de Piazzolla, i ha acabat amb unes 'countrydanses' "d'un compositor relativament desconegut, com és Herbert Murrill, però que són d'una gran bellesa". 

Per a la segona part "hem convidat a cantants i grups d'Andorra que fan música d'arrel popular i els hi hem fet una versió simfònica i, per tant, hem tingut música popular simfònica de primer nivell amb músics d'Andorra", entre els quals es troben Madretomasa, Lluís Cartes, Quim Salvat, Four Flags i Els Pali. Aquesta barreja s'ha dut a terme perquè "donar-li una versió simfònica a la música moderna ho equipara a la música que es feia a l'època barroca". Per la seva banda, el president de l'Associació de Músics d'Andorra (ASMA) i coordinador de la segona part de l'espectacle, Oriol Vilella, ha indicat que aquest fet suposa "un reconeixement a la música que estem fent ara mateix al país", que compta amb "un punt de molta creativitat on els grups comencen a editar discos". A més, ha posat en relleu que "és un privilegi poder tocar amb una orquestra simfònica al darrere i, des de l'ASMA, estem molt contents i agraïts de què la Fundació ONCA hagi volgut fer-ho". Cal destacar, però, la presència d'actors i actrius de L'Animal Escola de Teatre en la segona part del programa.

Segons Gumí, l'orquestra d'enguany ha estat "relativament petita". Entre 80 i 90 músics han estat damunt de l'escenari, però un grup amb aquestes dimensions, "poques vegades es veu" i, per tant "això és fantàstic". D'altra banda i pel que fa als joves, ha assegurat que "cada cop es va veient que s'estan habituant a fer música simfònica ben feta". A més, ha destacat la complexitat de fer grans obres com aquesta, ja que "necessites adaptar els papers perquè no hi ha cap obra que tingui la instrumentació exacta que tenim amb els estudiants d'Andorra perquè incorporen guitarres, acordions o saxofons". Tot i això, la voluntat del director ha estat la d'adequar-se al nivell de cada un dels músics i que es trobin còmodes" i, aquest fet, provoca que "hi hagi nenes i nens que creixin aquí i cada cop ho facin millor".