Cultura 08/08/2019

L'ENA continua apostant per les coproduccions i arriba a Madrid

La plataforma presenta una temporada 2019-2020 amb quatre estrenes entre les quals destaca una amb la participació de Carmen Machi i treballa per estendre la xarxa a França

M. F.
4 min
Fotografia de família dels patrons, col·laboradors i directors artístics de l'ENA i alguns dels responsables dels projectes 2019-2020. / M. F. (ANA)

Andorra la VellaL’Escena Nacional d’Andorra (ENA) continua apostant fort per les coproduccions amb la voluntat de seguir donant a conèixer la plataforma artística més enllà de les nostres fronteres i consolidant el projecte. Les propostes emmarcades en el període 2019-2020 que s’han presentat aquest dijous al matí abracen des de la comèdia a l’espectacle familiar passant pel teatre multidisciplinar i el textual-musical-documental. En total seran quatre obres les que integraran la nova temporada a més a més de recuperar ‘De quin color és un petó’, que ja es va estrenar en l’anterior però que es podrà veure a la Fira de la Mediterrània de Manresa. Entre les propostes cal destacar ‘Prostitución’, amb un repartiment en el qual hi ha actrius com Carmen Machi, Nathalie Poza i Carolina Yuste i que es podrà veure a la sala principal del Teatro Español.

Un dels directors artístics de l’ENA, Alfons Casal, ha destacat que “el fet de crear xarxa” al llarg d’aquests darrers anys ha possibilitat que el volum de propostes que s’han rebut “s’hagin multiplicat per tres” respecte de l’any anterior, arribant a la vintena. Tot i que la xifra els satisfà, ja que es considera que això referma la feina feta per consolidar l’ENA com un agent actiu en la coproducció d’espectacles, només hi troba una pega: el fet que no s’hagi presentat cap proposta de dansa. De totes maneres, tant Casal com els altres dos directors artístics, Mònica Vega i Joan Hernández es mostren satisfets de la qualitat dels projectes que es podran veure entre el 2019 i el 2020 sota el paraigua de l’ENA.

La primera de les propostes serà ‘Èxit (Els 10 manaments)’ una “comèdia de petit format però amb grans actors”, tal com l’ha definit Hernández. Així, compta amb Irina Robles, Mingo Ràfols i Roser Batalla sota la direcció d’Agustí Franch i Òscar Contreras i la codirecció d’Hernández. Aquest “viatge ple de contradiccions” que vol convidar el públic a una reflexió sobre un dilema que es plantejarà s’estrenarà el divendres 27 de setembre al Teatre de les Fontetes de la Massana i es podrà tornar a veure l’endemà. A més, estarà tres setmanes a l’Eixample Teatre de Barcelona.

La segona de les propostes és l’espectacle familiar ‘Clementina’, sota la direcció de Núria Montes i inspirat en el conte ‘l’Artur i la Clementina’ d’Adela Turin, una de les “pioneres en tenir molt en compte el tracte de la diferència de gènere en la literatura infantil”, comenta Hernández. L’obra amb la qual l’ENA “continua apostant per apropar-se al públic infantil” es podrà veure el dissabte 12 d’octubre a les Fontetes i formarà part de la temporada de teatre infantil d’Andorra la Vella. El repartiment l’integren les actrius Gemma Garcia i Raquel López i el ballarí Xavi Pérez.

La tercera proposta representa “el projecte més ambiciós de la companyia (La Virgueria) des que es va crear el 2009”. Es tracta de ‘Com menja un caníbal’ que comptarà amb deu actors sobre l’escenari, entre els quals l’andorrana Núria Montes, i que s’estrenarà al Centre Cultural Lleialtat Santsenca el 20 de desembre (es podrà tornar a veure l’endemà). És una proposta que barreja text, teatre gestual i circ i que explica “la història dels fràgils”, els desafavorits, aquells als que el sistema deixa de banda. L’obra, a més, farà gira per diferents localitats catalanes i es podrà veure a l’auditori Claror el primer semestre del 2020.

El quart projecte és el que arriba des de Madrid i que compta en el repartiment amb Machi, Poza i Yuste. Es tracta d’un “procés d’exploració sobre la prostitució i els seus plans de realitat”. En el procés de creació d’aquest espectacle, que compta en la vessant andorrana amb Casal com a ajudant de direcció i Hèctor Mas en la producció executiva, es farà un documental previ amb les entrevistes a prostitutes, que posteriorment integrarà tant l’espectacle com un document que s’estrenarà a televisió. Es podrà veure entre el 17 de gener i el 23 de febrer del 2020 al Teatro Español i també farà gira per Espanya. A més, al llarg de l’any que ve, en una data per confirmar, es podrà veure al Claror.

La darrera proposta és ‘De quin color és un petó’, que tal com s’ha esmentat es podrà veure a Manresa. Vega ha destacat que aquest projecte arriba a aquesta fira de la mà de la Xarxa Alcover, a la qual Andorra està associada, i que facilita molt que els projectes “es puguin moure” ja que es presenta a molts programadors. La presència a Manresa donarà “molta visibilitat” a la proposta de teatre infantil, que pot tenir, per tant, més recorregut del que ha tingut fins ara.

Des de l’ENA es treballa per continuar ampliant, precisament, la xarxa de col·laboracions. Ara la vista la tenen posada en França. Tal com ha explicat la ministra de Cultura i Esports, Sílvia Riva, l’ENA és un projecte en el qual els patrons “hi creuen molt” i al qual a poc a poc s’hi van “sumant idees” com la que va plantejar l’ambaixadora de França de crear sinergies amb els actors culturals francesos. “Recollim el guant, li demanarem que ens faciliti aquests contactes per poder crear xarxa cap a l’altra banda”, ha destacat Riva, expressant el desig de l’ENA de mirar cap al veí del nord. El pressupost per a aquest any es manté respecte de l’any passat, ha afegit Riva, malgrat Crèdit Andorrà hagi deixat de ser patró; de fet, ha afegit que el ministeri ha cobert la diferència perquè la xifra pressupostària fos la mateixa l'exercici anterior. Cal recordar que la plataforma d’arts escèniques està impulsada conjuntament pel Govern i el comú de la Massana i que compta com a soci col·laborador amb el comú de Sant Julià de Lòria.

stats