Màrqueting moral, l'engany dels nous valors de l'era digital

El filòsof Javier Echevarria ha parlat a la Universitat d'Estiu d'Andorra de la banalització de les virtuts clàssiques enfront de les sorgides després de la revolució tecnològica 

La revolució digital que va començar amb els grans canvis científics i tecnològics en acabar la Segona Guerra Mundial va provocar que la piràmide de valors canviés totalment. Si en èpoques passades els valors ètics i morals eren a la cúspide d'aquesta piràmide, ara els que predominen a la societat són els tecnològics i econòmics. Així ho ha explicat el filòsof i matemàtic Javier Echevarria durant la tercera jornada de la 35a edició de la Universitat d'Estiu d'Andorra celebrada aquest dimecres a Andorra la Vella, on s'han tractat els canvis que l'era digital han provocat en el sistema de valors.

Echevarria deixa clar que a partir del gran conflicte del segle XX va sorgir la tecnociència, un híbrid entre els avenços científics i les millores tecnològiques. Segons el conferenciant, els valors entesos com a tradicionals s'han banalitzat en les últimes dècades i actualment l'ètica i la moral s'utilitzen com a escut per fer veure que se cerca una intenció, malgrat que l'objectiu final és aconseguir que l'aparell tecnològic i econòmic segueixi treballant a ple rendiment. "És el que jo anomeno màrqueting moral: discursos enganyosos narrats des de les esferes de poder apel·lant als valors clàssics", assegura el filòsof.

"La idea és que en canviar tant la ciència com la tecnologia han sorgit nous valors vinculats a aquesta tecnociència", afirma el filòsof. Aquestes tecnologies digitals han canviat el món i, segons el conferenciant, el canvi de valors ha estat paral·lel. "Cerco explicar quins són els valors que primen en aquest tipus de noves tecnologies i com aquests canvis influeixen en els valors tradicionals, més ètics i morals", descobreix el matemàtic.

La mutació d'aquests valors ha estat molt veloç en les últimes dècades i això provoca que Echevarria parli de "revolució digital". Això pot arribar a provocar, en el pitjor dels escenaris, que si s'esdevé un col·lapse, "com mai l'hem pogut veure en les catàstrofes a què estem acostumats", els valors tornin a mutar. "Davant qualsevol crisi, apareix una moviment tant econòmic com social que fa canviar el sistema i provoca un xoc de valors", conclou el filòsof.