Tocar el forte-piano per trobar marit

L'organista Ester Ciudad oferirà una conferència sobre la funció de la dona en el món de la música i un concert on repassarà la història de l'instrument de corda

La dona a l'Edat Mitjana treballava de manera independent a la vegada que gestionava la casa, mentre els homes lluitaven a les guerres. El seu paper va ser clau en el món de la cultura, com a transmissores de coneixement. Va ser al Renaixement quan ells, després de tornar a casa, els homes van decidir que el paper de la dona en el món de la música era trobar marit. Com més tècnica conegués i més gran fos el piano, més oportunitats tindria de trobar un espòs adequat.

Ester Ciudad és organista, col·labora en diferents projectes relacionats amb el món de la música i la seva divulgació i serà l'encarregada de tancar el XIX Festival Internacional Orgue&nd, que durant el mes d'agost ha omplert de música les esglésies del Principat. Abans del concert oferirà una conferència, on reflexionarà sobre la funció de la dona en el món de la música.

"Si la funció principal de la dona a la música era la de conquistar als homes, la interpretació que s'ha de fer de les peces ha de ser diferent", comenta Ester Ciudad. L'organista posa l'exemple de les sonates de Mozart que, tot i que en l'actualitat són interpretades per músics, el compositor les va crear perquè les seves alumnes poguessin cridar l'atenció dels barons.

Durant la conferència, Ciudad posarà l'accent en aquelles dones que van tenir un paper important en el món de la música però no se'ls va reconèixer la seva importància, donat que elles estaven relegades a l'àmbit domèstic. Dones com Hildegarda von Bingen, amb peces gregorianes més fluides que les dels compositors masculins, o Clara Schumann, "gran heroïna de la música i una gran compositora, tot i que li agradava més interpretar, portant la música de Robert Schumman per les sales de concerts de tot Europa", explica Ciudad.

En l'actualitat, les dones encara tenen molt camí per recórrer. "Cada cop hi ha més organistes però per algun motiu als programes abunden els intèrprets masculins", reflexiona Ciudad. Posa d'exemple el programa del festival del Principat, on és l'única dona organista convidada. "Als conservatoris hi ha més alumnes noies que nois", afirma l'organista, però "és difícil compaginar-lo amb la vida familiar" i, des del seu punt de vista, creu que pot ser un dels motius perquè les dones no s'hi dediquin de manera professional.

Aquest dimarts a l'església de Sant Iscle i Santa Victòria de la Massana, Ester Ciudad començarà el seu repertori amb una sonata de Johann Christian Bach al forte-piano, per després continuar el recital amb l'orgue de la parròquia amb peces de Joseph-Nicolas-Pancrace Royer, Johann Sebastian Bach o Felix Mendelsohn.

La importància de l'instrument

Ester Ciudad començarà el concert amb un forte-piano Broadwood original de 1793. L'instrument, creat a mitjans del segle XVII, va significar una revolució per a l'època i es va arribar a convertir en un mitjà de comunicació entre les dones i els homes.

Etiquetes