Economia 11/12/2017

Menys demanda d'electricitat tot i l'augment de les calefaccions i vehicles elèctrics

Un dels objectius de FEDA és mantenir la ràtio de nombre de vehicles elèctrics per carregador, que actualment se situa en sis

Ana
2 min
Central de FEDA / D. R.

Andorra la VellaForces Elèctriques d'Andorra (FEDA) ha fet aquest dilluns el balanç anual de la seva activitat, i el seu director general, Albert Moles, ha avançat que l'any 2017 es tancarà amb un consum d'electricitat un 1% per sota de l'any passat i fins a un 4% menys que l'any 2010, en què es va registrar el màxim històric de demanda.

Amb tot, el director general de la parapública, Albert Moles, ha indicat que les puntes de consum del gener i del desembre han estat superiors, a causa del desplegament de la calefacció elèctrica i també de l'increment dels vehicles elèctrics al Principat, que ja arriben als 250. Moles ha assegurat però que Andorra té capacitat suficient per subministrar electricitat a aquests vehicles i a l'augment de la demanda que es pugui produir en els propers anys, no només a través del Pla Engega sinó també per la demanda dels turistes, "ara residual però amb molt de potencial". El problema es pot produir si 50 vehicles es volguessin carregar al mateix temps, però seria per una qüestió tecnològica, no de capacitat.

Per aquest motiu, FEDA preveu anar augmentant progressivament la xarxa de carregadors. Aquest any es tancarà amb un total de 18 aparells instal·lats a la via pública i en aparcaments públics o d'hotels, que arriben a la trentena si es comptabilitzen els que han llogat per al seu ús privat els propietaris d'aquests vehicles. Segons Albert Moles, actualment hi ha una ràtio de sis o set vehicles per carregador, una xifra que és més baixa que a Noruega, on se situa en els 10 o 12. L'objectiu fixat és anar mantenint aquesta ràtio durant els propers anys.

18% de producció pròpia

Del total d'energia que s'ha consumit aquest any, un 18% s'ha produït al país, un percentatge que ha augmentat lleugerament gràcies a la posada en marxa de la central de cogeneració de Soldeu i de la minicentral hidroelèctrica d'Arcalís. La producció fotovoltaica representa el 0,4% del total de producció pròpia, la meitat del qual s'ha generat a la teulada de la nova central d'autobusos. "És un valor molt petit però ha crescut molt ràpidament i té molt de potencial en el futur", ha assegurat Moles.

Pel que fa als preus de l'electricitat, Moles no ha avançat quin augment s'acordarà de cara al gener vinent, i ha assegurat que la decisió és del consell d'administració i, per tant, del Govern. Només ha avançat que serà una línia "relativament continuista" i que, malgrat que durant l'any els preus de compra a Espanya i França han estat una mica superiors, "això forma part de la nostra gestió i del nostre risc, i els podrem assumir". L'encariment dels preus de compra han estat causats principalment per l'evolució de l'energia a Espanya, pels problemes de manca d'aigua i pel fet d'haver hagut d'abastir França durant les parades de les centrals nuclears franceses que es van produir a principis d'any.

Finalment, Moles ha explicat que durant el 2017, el temps de tall per client ha estat una mica superior, arribant als 13 minuts, però ha recordat que la majoria d'incidències registrades han estat a causa de problemes en el subministrament de la línia de França.

stats