Experts ensenyen com adaptar el comerç tradicional al món digital

Han presentat productes innovadors per tal de millorar la presència en línia de les empreses

La primera edició de la Jornada Internacional d'Empreses Tecnològiques per al Comerç s'ha dut a terme aquest dimecres al Centre de congressos d'Andorra la Vella sota l'organització d' Actua. L'objectiu principal, conscienciar i educar les empreses sobre la importància d'adaptar al negoci els canvis que ha patit el sector del comerç en la darrera dècada, i en la mesura del que sigui possible, fer-ho d'una manera sostenible i respectuosa amb l'entorn. Jordi Gallardo, ministre de Presidència, Economia i Empresa, a banda d'obrir les jornades, ha recordat que el repte principal de l'administració recau en "dotar d'eines als diferents sectors estratègics". D'altra banda, ha anunciat que des del Govern s'està treballant en una sèrie de projectes "que encara s'han de materialitzar per poder posar-los a l'abast de les empreses del país". Unes propostes que, tal com ha explicat el ministre, "faran que el comerç d'Andorra revisi les seves estratègies de cara als seus clients i es converteixi d'aquesta manera en un sector molt més competitiu".

En l'actualitat, tal com ha recalcat Sonia Yebra, presidenta de The Shopping Mile, entre un 15% i un 20% de les vendes es realitzen a través de plataformes en línia, com pot ser Amazon, Ebay o Aliexpress. Un percentatge que creix any rere i any, i que es preveu que de cara al 2025 arribi a ser del 70%. "Estem condemnats a adaptar-nos i conviure amb aquesta situació", ha dit la presidenta del col·lectiu. Malgrat aquesta situació, s'ha explicat que de la mateixa manera que, ara per ara, el comerç tradicional no pot sobreviure sense el digital, el digital també depèn del tradicional, ja que el contacte amb el client és imprescindible. Precisament en aquest sentit, marques com Amazon, Aliexpress i Google han obert botigues físiques per tal d'apropar-se als consumidors.

En la jornada hi han participat un gran nombre d'empreses franceses, andorranes i espanyoles que tenen com a objectiu orientar i subministrar recursos als comerços per tal de millorar la seva presència en xarxes socials i a Internet en general. Andorra Telecom, per exemple, ha presentat una eina que permet a les empreses enregistrar les dades dels seus clients i mantenir un contacte amb ells de forma regular. Digicom, per la seva banda, ha donat a conèixer 'Ahora One', una eina de gestió integrada modular pensada especialment per a autònoms i petites empreses que permet gestionar en línia tot el relatiu al negoci de l'interessat. Per a Gallardo, la participació d'aquestes empreses "és una bona oportunitat per conèixer tendències, tecnologies a l'abast i establir contactes empresarials".

En el cas d'Andorra, un dels principals inconvenients del comerç electrònic és la gestió duanera, ja que encareix de manera notable el preu, tant pel que fa les importacions com les exportacions. Gallardo ha assegurat que en aquesta legislatura s'han fet ressò de la demanda del sector per millorar aquest problema, per la qual cosa "treballarem i estem treballant en tot un seguit d'iniciatives per tal d'agilitzar totes les gestions duaneres, ja sigui d'Andorra cap a l'exterior com a la inversa". Tanmateix, ha afegit que es tracta d'un projecte "complex i que requereix el seu temps".