Els vols de Regina des de l'aeroport Andorra-La Seu acaben amb gairebé un 60% d'ocupació

En total, els viatges disposaven de 448 places, de les quals se n’han comprat 258

Bones sensacions de Viatges Regina una vegada finalitzada la prova pilot de vols durant el mes de març des de –o fins a– l’aeroport Andorra-La Seu d’Urgell. L’empresa urgellenca ha organitzat trajectes a Marsella, Madrid i Palma, i l’ocupació global dels vols ha estat del 57,58%. En total, els viatges disposaven de 448 places, de les quals se n’han ocupat 258. Per al director de Viatges Regina, la xifra és satisfactòria, ja que s’ha demostrat que la infraestructura aeroportuària és viable a l’hivern.

La prova pilot va endegar amb algunes dificultats. Regina va plantejar inicialment un total de 768 places entre els tres destins (anada i tornada), però l’empresa que va contractar, la companyia Twin Jet, filial d’Air France, va oferir un model d’avió amb menys seients, i les places es van reduir fins a 624. Però els dos primers dies de viatges, els pilots de Twin Jet van desviar dos vols, l’un procedent de Madrid i l’altre de Marsella, fins a l’aeroport Girona-Costa Brava perquè van assegurar que no podien aterrar a l’aeroport Andorra-La Seu per les condicions meteorològiques adverses. Viatges Regina es va molestar perquè el tracte era aterrar a Alguaire en cas que no es pogués a l’Alt Urgell, i la companyia va rescindir el contracte amb la companyia aèria francesa, decantant-se per l’andorrana TSA (el Teu Soci Aeri), una companyia d’aerotaxi andorrana, amb un avió de vuit places.

Per trajectes, a Marsella només es van fer quatre vols, ja que finalment es van anul·lar per l’escassa demanda. En els quatre viatges que es van fer es disposaven de 52 places i se’n van ocupar 29  (55,7%). Els vols es van realitzar el divendres 9 i el diumenge 11 de març, anada i tornada.

Per anar a Madrid i a Palma també hi havia viatges cada divendres i diumenge, d’anada i tornada, però en canviar d’avió, per anar a Mallorca hi havia més reserves que places i es va optar per fer dos trajectes d’anada i dos de tornada. En total, en els vols de Madrid hi han viatjat 96 persones (70,3% d’ocupació) i a Palma, 125 passatgers (52,46% d’ocupació).

Per jornades, el 9 de març van viatjar 35 persones; l’11 de març, 17; el dia 16, 34; el 18, 29; el 23, 30; el 25, 25; el 30 de març, 27 persones, i aquest diumenge, 1 d’abril, últim dia dels vols de Madrid i Palma, han viatjat 24 persones.

Canvi de companyia

Amb TSA, tots els vols han aterrat a l’aeroport Andorra-La Seu. Vinseiro no vol qüestionar la decisió dels pilots de Twin Jet, tot i que té dubtes de si la van prendre per seguretat o per política. Tampoc entén perquè es van desviar fins a Girona quan se’ls havia demanat de dirigir-se a Lleida en cas de mal temps, i ha lamentat la manca de comunicació amb la companyia francesa. El director de Viatges Regina ha insistit que la prova pilot ha demostrat que l’aeroport és viable i que, com diuen les estadístiques, durant el mes de març només hi ha una mitjana de quatre dies de mala visibilitat.

Aquesta és la segona prova pilot de Viatges Regina, que l’estiu del 2015 ja en va realitzar una amb un total d'onze vols van enllaçar amb Madrid i Palma de Mallorca durant un mes, transportant en total més de 300 passatgers.  Aleshores, l'ocupació mitjana dels avions va ser del 37,8%.

Per ara, Vinseiro descarta tornar a organitzar cap altra prova pilot, espera que l’aeroport Andorra-La Seu es doti aviat del GPS que permet aterrar amb poca visibilitat per assegurar la viabilitat dels trajectes; aleshores, Viatges Regina es plantejarà oferir vols regulars, tot i que no creu que pugui ser abans del 2019. El director de la companyia de transports i de viatges ha destacat la col·laboració d’Aeroports de Catalunya, que han fet possible la prova pilot, i els ha facilitat tota la informació sobre els vols.

El ‘feedback’ que la companyia ha rebut dels usuaris també ha estat molt positiva, ja que la gent s’ha pogut desplaçar fins al seu destí en tan sols dues hores. La iniciativa ha beneficiat tant a la gent del territori, a la qual se’ls ha facilitat la mobilitat, com al mateix territori, que ha rebut turisme.