L’aeroport de la Cambra es faria amb inversors privats

L’organisme assegura que l'heliport ja no tindria sentit

No han entrat en el pla de negocis i consideren que no han de ser ells qui ho han de fer, però el futur aeroport andorrà tindrà un cost d'entre 500 i 700 milions d'euros. Així ho ha assegurat el president de la Cambra de Comerç, Miquel Armengol, en la presentació del Pla de Desenclavament d'Andorra, aquest dimecres al Centre de Congressos d'Andorra la Vella. Uns diners que, segons assegura, estarien disposats a pagar diferents grups d'inversions que s'han posat en contacte amb l'organisme, així com algun empresari del país. A canvi, els grups demanarien la concessió de la infraestructura.

L'aeroport plantejat seria compatible amb l'aeroport Andorra-La Seu, donat que en aquest es concentrarien els vols esportius o les escoles de vol, mentre que el del Principat se centraria en vols comercials. Ha quedat en l'aire en canvi el futur heliport, ja que "el millor heliport que hi ha és un aeroport", en paraules d'Armengol, així com la gestió de la infraestructura, que podria fer-se a través d'una concessió o quedar en mans de la Cambra de Comerç.

En la presentació, la Cambra ha insistit que és necessària la comunicació del país a través d'infraestructures alternatives, donat que les d'ara són les mateixes que a finals del s. XIX i queden afectades per fenòmens meteorològics i geològics com nevades o esllavissades. Així, la nova construcció suposaria una solució per a una economia estancada i un model econòmic obsolet, donant una "visió de país per a les futures generacions".

De moment ja s'han dut a terme dos dels tres estudis plantejats per l'organisme, de la mà de les companyies aeronàutiques franceses  NavBlue, filial d'Airbus, i  CGX, per avaluar l'orografia, les condicions de vol i la ubicació idònia de la pista d'aterratge i del conjunt de la infraestructura. El lloc escollit és Grau Roig, degut a la connexió per carretera i les facilitats del terreny per fer la construcció. Amb tot, la pista tindrà un desnivell, que a la vegada servirà per afavorir els aterratges i els enlairaments, i els pilots que arribin hauran d'haver fet prèviament proves en un simulador de vol. Abans de rebre les autoritzacions administratives per part de l'Estat i les homologacions internacionals, serà necessari un tercer estudi, que mesurarà l'impacte mediambiental que suposarà encabir un aeroport a les muntanyes andorranes.