Els nous hàbits de consum que ens portarà la crisi del coronavirus

El retorn dels valors tradicionals, l’entrega a domicili i l’auge del comerç local són només alguns dels canvis que preveuen els comerciants

Fa temps que el sector comercial d'Andorra debatia sobre com havien d'evolucionar les botigues del país per adaptar-se als   nous hàbits de consum  dels clients vinculats al turisme de compres. Abans de la Covid-19, els comerciants ja eren conscients de l'amenaça que suposava el creixement del   comerç en línia  envers les botigues ‘físiques’ i l'emergència sanitària només ha fet que accelerar aquest procés.

Tal com explica l' ANA Economia, l’informe que ha donat a conèixer aquest dijous la consultora  Deloitte revela que el coronavirus està tenint un impacte molt significatiu en el comportament dels consumidors. En el pla de l'oci, preveuen una clara tendència a la  compra local  en detriment de la internacional. Augmentaria també l'afinitat amb aquelles marques considerades com a  ‘segures’ pels consumidors, sanitàriament parlant, així com la tendència de l’ entrega a domicili  i una compra menys anticipada. En aquest sentit, la digitalització que algunes empreses havien posat en marxa o tenien en ment, s'haurà d'accelerar davant el creixement del comerç en línia i la proliferació d'aplicacions mòbils per fer exercici, cuinar o l'auge de les manualitats. Tot plegat, segons la consultora internacional, potenciarà la   realitat virtual  i augmentada i disminuiria el pagament en efectiu.

En el transport, ha crescut la desconfiança del model del ‘sharing’ (compartir el cotxe mitjançant aplicacions mòbils), i per tant també la predisposició a fer ús del transport públic, preferint el   vehicle privat. Això implicaria canvis en la mobilitat de les persones com l'augment del teletreball i les reunions virtuals, així com de l'educació online a distància. Altres canvis d’hàbits, a nivell personal, que ja s'estan notant són l’ obsessió per la higiene  i el distanciament social, que comportarà un increment de la compra d’assegurances privades i la percepció de la farmàcia com un centre de salut.

Per últim, l’informe creu que en l’àmbit familiar, creixeran els   valors tradicionals  com la sostenibilitat, la natura i la família, i augmentarà l’estalvi davant de possibles inversions que es tenien en ment. La solidaritat i l’empatia es veuran reforçades i això portarà un creixement de les comunitats socials virtuals i una propensió a compartir històries i dades personals amb els altres.

Deloitte recorda que alguns d’aquests canvis, segons evolucioni la crisi, podran ser seran puntuals i efímers en el temps, tot i que n’hi ha que acabaran sent estructurals.