Maite Mas: "Hi ha d'haver una intervenció a través de les entitats financeres per donar crèdit"

La presidenta de l'AIVA creu que els bancs haurien de tenir "una mica més d'elasticitat a l'hora de finançar", cosa que ajudaria al seu sector

La presidenta de l'AIVA, Maite Mas / J.D.
Jordi Domingo
17/08/2014
3 min

Andorra la VellaL'any passat es van matricular un total de 2.487 vehicles i entre gener i juliol d'aquest any ja se n'han venut 1783, fet que fa pensar en una reactivació econòmica del sector. A més, el mateix període de l'any passat només se n'havien venut 1.451, per la qual cosa sembla que el pla Engega anunciat el març pel Govern i dotat amb una partida de 700.000 per l'ajuda a la compra de vehicles, ja comença a donar els seus fruits. La presidenta de l'Associació d'Importadors de Vehicles d'Andorra, Maite Mas, creu que el sector ja comença a notar aquesta revifada, tot i que encara queden lluny els 4.000 vehicles de mitjana que es venien entre el 2002 i el 2005.

Quina és la sensació dins del sector?

Els mesos d'abril, maig, juny i juliol han estat mesos favorables per la matriculació de vehicles, sobretot pel que fa a turismes i veiem que bona part de la causa ha estat el pla Engega, del qual ja se n'ha executat més de 430.000 euros del total destinat de 700.000. Estava previst que acabés al novembre, però amb la trajectòria que portem potser s'acabarà abans. Després de tant temps demanant aquestes ajudes a Govern ha arribat un pla que ha estat positiu per a tothom, no només pels que venen cotxes, sinó que ha suposat per al Govern una reactivació econòmica. Si aquests cotxes no es venguessin, no entrarien a les arques del Govern l'IGI de les vendes. I també hi ha hagut una renovació del parc automobilístic, perquè hi ha clients que tenien cotxes molt antics. A més, jo crec que no som l'únic sector que s'ha beneficiat d'aquest pla Engega.

Demanareu que s'ampliï el pla?

No crec que estigui previst ampliar enguany, el pressupost és el que estava destinat, pel que tenim entès. De cara a l'any que ve es podria veure de fer un altre pla. Reiteradament s'havien demanat aquestes ajudes, vist que feia anys que portàvem unes davallades importants al sector, tot i que el Govern ja tenia previst fer ajudes a diversos sectors econòmics del país.

La situació era molt dolenta?

L'evolució d'aquests 8 anys ha estat marcada per la crisi econòmica, que també ha estat forta en el nostre sector. El 2014 esperem que s'estabilitzi i, com a mínim, poder-nos mantenir; que, com a mínim, no sigui negatiu. Això sí, no hi ha hagut cap tancament dels socis de l'AIVA, no hi ha cap marca que hagi hagut de tancar portes.

Però sí que us vau veure obligats a cancel·lar la Fira de l'Automòbil de la primavera...

Sí, en una època així havíem de reduir costos, dues fires representaven despeses que no podíem assumir. La fira de primavera no era tan rendible com abans i vam haver de prendre la decisió, momentània, de deixar de fer aquesta fira.

Quines són les necessitats actuals del sector?

Hem vist que el pla Engega, tot i no haver arribat encara al seu fi, ha tingut una resposta positiva i volem que hi hagi continuïtat perquè veiem que amb el que fan els països veïns hi ha una resposta directa de cara al consumidor, amb aquests tipus de plans. Com a mínim el pròxim any estaria bé que hi hagués una continuïtat. També ajudes en l'àmbit financer, que hi hagi una intervenció a través de les entitats financeres per donar crèdit i una mica més d'elasticitat a l'hora de finançar.

Crèdits tous?

Potser abans els requisits eren més suaus i ara s'han tornat més durs i això ara fa que costi més adquirir un crèdit per la compra d'un vehicle. Com a AIVA demanaríem al sector bancari que s'impliqui per donar una mica més d'obertura o elasticitat a l'hora de concedir crèdit.

I si arriba el crèdit, teniu esperances dipositades en els cotxes elèctrics?

Estem parlant de cotxes diferents. Una cosa són els purament elèctrics, que no estan suficientment evolucionats per al mercat andorrà, perquè són autonomies -les d'avui en dia- no suficients per a llargs quilometratges. Són, a més, vehicles que encara són cars. Perquè aquí no és com Espanya que tenen unes ajudes importants que poden arribar fins als 6.000 euros. Són cotxes que encara tenen aquests 'handicaps' per augmentar la demanda de consumidors.

stats