Economia 29/04/2019

El tall de l'RN22, "una catàstrofe per al Pas de la Casa"

Cadena ha qualificat de "molt greus" les afectacions sobre diferents sectors econòmics

Marc R. Fort
2 min
El president de CEA, acompanyat pels representats dels diferents sectors econòmics afectats pel tall de l'RN22. / M. R. F. (ANA)

Andorra la VellaLes problemàtiques que està ocasionant el tall de la carretera RN22 d'entrada i sortida d'Andorra per França es compliquen. Inicialment, el Govern havia anunciat que el tall de la via estaria solucionat en un termini de "set o vuit dies", però ara no s'atreveixen a donar una data concreta ni aproximada. Gerard Cadena, president de la CEA, ha anunciat en la roda de premsa celebrada aquest dilluns a la seu central de la patronal que "el tall està tenint importants afectacions, algunes de caràcter molt greu, sobre diferents empreses", i ha afegit que "és una catàstrofe econòmica per al Pas de la Casa, on els principals afectats, a banda del comerç, són les empreses dedicades al transport de passatgers i també les de mercaderies".

Dani Vinseiro, administrador de l'empresa d'autobusos AndBus, s'ha mostrat especialment preocupat per l'afectació que està tenint el tall de l'RN22. "L'enllaç amb França dona un seguit d'oportunitats que ara per ara són totalment inviables", ha dit Vinseiro. D'altra banda, i per "compromisos amb els clients", Vinseiro ha anunciat la implementació d'uns serveis mínims que efectuaran un recorregut al matí i un a la tarda que es desviaran per Puigcerdà i entraran a Andorra per la frontera espanyola. "Aquesta mesura suposa un 50% de sobrecost, i si la situació s'allarga, hi haurà importants pèrdues econòmiques".

El sector comercial és un dels exemples més visibles de les penúries i incerteses que està vivint el Pas de la Casa, punt de trobada per al turista francès. En aquest sentit, el representant del comerç Pyrénées Pas de la Casa, Albert Sabí, ha valorat aquest cap de setmana de vendes com "dies perduts", i ha afegit que a dia d'avui, respecte al mateix dia de l'any passat, l'impacte econòmic és només d'un 2%, la qual cosa suposa un 98% menys de vendes. També ha posat sobre la taula la possibilitat que si el problema no se soluciona de "forma immediata", no descartaran la possibilitat de demanar "compensacions al Govern que ajudin a pal·liar la gravetat del que s'està vivint".

Pel que fa al sector de transport de mercaderies, Victor Filloy, gerent de l'associació d'empreses i mercaderies, s'ha pronunciat sobre la possibilitat de "trobar algun mètode per doblar la via com a principal punt de prioritat de cara a la nova legislatura". "Nosaltres hem desviat les rutes per Perpinyà, la qual cosa suposa un sobrecost en tots els sentits". Filloy, també gerent de l'Associació de Contractistes d'Obra, s'ha compromès a cedir a les autoritats "qualsevol mena de maquinària que puguin necessitar per solucionar el problema de l'RN22".

Des del Govern han anunciat que, a causa de la complexitat de l'esllavissada, es requereix l'ajuda d'una maquinària especial que no està a l'abast d'Andorra, raó per la qual es preveu que la situació s'allargarà per temps indefinit.

stats