Sis milions d’euros en pensions pagades de més: la fiscalia busca responsables a la CASS
La Batllia va descartar que hi hagués indicis penals, però el ministeri públic ha recorregut al Tribunal de Corts
Andorra la VellaEl Tribunal de Corts haurà de resoldre ara si dona la raó al ministeri fiscal o bé ratifica la decisió de la batlle instructora, que va descartar l’existència de delicte penal en aquest cas. La magistrada va concloure que la seguretat social no disposava dels recursos tècnics ni humans necessaris per fer un control adequat d’aquestes prestacions, un fet que, al seu entendre, excloïa la responsabilitat penal.
L’origen del cas es remunta al 2022, segons explica Andorra Televisió, quan la Caixa Andorrana de la Seguretat Social va detectar errors en el pagament de pensions d’invalidesa que haurien suposat un desemborsament indegut d’almenys 6 milions d’euros. Arran d’aquesta detecció, es van haver de regularitzar les prestacions de 213 persones. Segons va explicar la mateixa entitat, la situació s’arrossegava des de feia dècades, possiblement des dels anys setanta.
Els afectats havien percebut quantitats superiors a les que els corresponien a causa de la manca de controls en el càlcul de les pensions d’invalidesa de grau 1. Es tracta de beneficiaris que, tot i tenir reconeguda una invalidesa parcial, poden continuar treballant. En aquests casos, la pensió s’ha d’ajustar en funció del salari mensual, de manera que la CASS ha de revisar periòdicament els ingressos i complementar-los fins a l’import reconegut. Un mecanisme de control que, segons es va constatar, no es va aplicar.