21/04/2016

Android, el monopoli que ens hem buscat

2 min

Tot i ser un sistema operatiu gratuït, Android ha proporcionat a Google més de 27.000 milions d’euros en facturació i gairebé 20.000 milions en beneficis des que va ser llançat l’any 2008, gràcies al mercat publicitari que genera. Cal tenir presents aquestes xifres -que Google evita revelar, però coneixem gràcies a la documentació del litigi que manté amb Oracle als tribunals d’EUA pels drets d’ús del llenguatge Java- per entendre de què tracta en realitat la investigació de la Comissió Europea sobre abús de posició dominant en el mercat dels mòbils per part seva.

Europa acusa Google d’obligar més de 400 marques de telèfons a incloure de manera prominent els seus serveis i aplicacions -el cercador, el correu Gmail, el navegador Chrome i d’altres-com a condició per poder accedir també a la botiga d’aplicacions Play Store. Google es defensa dient que existeix una versió alternativa d’Android -la que fan servir les tauletes Amazon, entre d’altres- no afectada per aquesta condició, però és clar que l’accés a la Play Store i el milió llarg de títols que conté és l’atractiu principal d’Android de cara als consumidors en un internet cada vegada més aplificat. I, a més, per poder disposar de la versió completa d’Android cal comprometre’s a no desenvolupar cap model de telèfon amb la versió alternativa del sistema.

Durant els pròxims tres mesos veurem arguments creuats sobre si Android té “només” un 80% del mercat europeu de smartphones com diu Google o més del 90% com diu encertadament la Comissió, ja que cal descomptar els iPhones d’Apple perquè el seu iOS no està disponible per a altres marques. En qualsevol cas, es torna a demostrar que Europa és el territori on es defineix a escala mundial si una pràctica és o no monopolística. Només cal recordar que fa quatre anys la Comisió Federal de Comerç dels EUA va tancar sense donar explicacions una investigació semblant sobre Google. No hi ha res com jugar a casa.

stats