INFRAESTRUCTURES

El Prat supera Barajas en viatgers

Barcelona assoleix a l'agost la xifra rècord de 3,9 milions de passatgers mentre Madrid cau un 11%

Sorpasso històric de l'aeroport del Prat sobre la instal·lació madrilenya de Barajas. La infraestructura de la capital catalana va registrar durant el mes d'agost 3,9 milions de passatgers, una xifra que suposa un increment del 0,82% respecte al mateix mes de l'any anterior i un nou rècord mensual. A més, el Prat va superar per primera vegada Barajas, que va transportar 3,8 milions de viatgers, un 11,69% menys que l'agost del 2012.

Barcelona s'ha anat acostant als registres de Madrid durant els últims mesos. De fet, ara fa un any ja es va convertir en el primer aeroport en passatgers d'origen i destí. És a dir, excloent els passatgers que utilitzen l'aeroport per fer escales cap a altres destins.

Si al gener d'aquest any el Prat i Barajas estaven distanciats per prop d'un milió de viatgers, aquesta distància s'ha anat estrenyent i al maig el marge ja era inferior als 200.000 usuaris. Al juliol ja es podia anticipar el desbancament de Barajas com a líder de la xarxa d'Aena, ja que el Prat va acabar només amb 41.943 viatgers menys que l'aeroport de Madrid.

Ambigüitat d'Aena

Els motius d'aquest nou equilibri de forces són variats. En qualsevol cas, el gestor públic Aena va fer ús ahir de l'ambigüitat en la seva comunicació dels registres de passatgers de l'agost. Si bé reconeixia en una primera nota que el Prat "és el que més passatgers ha registrat en tota la xarxa d'Aena a l'agost", l'ens depenent del ministeri de Foment no va proporcionar -com sí que ho fa cada mes- les xifres de Barajas. Després d'unes hores va enviar un segon comunicat en què sí que constaven els registres de Madrid.

En aquest sentit, cal destacar que el govern espanyol preveu vendre prop d'un 49% d'Aena durant els pròxims mesos i per aquest motiu els esforços se centren a remarcar les fortaleses de l'operador aeroportuari, que és líder mundial.

El conjunt dels aeroports d'Aena va registrar durant l'agost 21,55 milions d'usuaris, una xifra que suposa una davallada del 2,72%.

Les claus

¿I com ha estat possible el sorpasso del Prat sobre Barajas? L'aeroport barceloní ha sabut anar a contracorrent en moments de crisi, una crisi que ha afectat dràsticament els desplaçaments interiors en avió. Vueling, controlada ja en un 97% per British Airways i Iberia, és l'absoluta dominadora del trànsit del Prat, on entre el gener i el juliol (les dades de l'agost per companyies no han estat facilitades) va registrar 6,68 milions de viatgers, una xifra que equival al 33% del trànsit total de Barcelona.

De fet, els tres primers operadors del Prat (Vueling, Ryanair i EasyJet) són aerolínies de baix cost, que programen vols punt a punt (d'aquestes, només Vueling ofereix escales al Prat), que són els que permeten un gran volum de viatgers en tenir una operativa més senzilla. La low cost presidia per Alex Cruz ofereix des de Barcelona 104 rutes. El baix cost concentra actualment el 60% del trànsit del Prat, mentre que el 2009 suposava el 38% i el 48% el 2011 (últim any complet d'operacions de Spanair).

Tot i l'esforç d'Aena per destacar els increments dels vols de llarg radi de la capital catalana, les connexions punt a punt suposen el gruix de les operacions. Les connexions intercontinentals van créixer un 9,5% a l'agost, fins als 331.578 viatgers, però representen només el 8,5% del trànsit total de Barcelona. I en bona part això explica el declivi de Barajas, que és víctima de la profunda crisi que travessa el seu principal inquilí, Iberia.

L'exmonopoli estatal (que, paradoxalment, ara controla la primera companyia del Prat) ja ha reduït plantilla en 1.700 empleats i ha eliminat les rutes que no li surten rendibles, algunes de les quals vols transoceànics.