OPINIÓ

‘Dolce Vita’ a l’Oktoberfest

Part de la premsa alemanya no va perdonar mai a Guardiola que no s’assegués amb ells per fer una entrevista individual

L’ Oktoberfest de Munic és la festa més gran i popular del món. El seu origen data del 1810, quan el rei bavarès Maximilià I va aprofitar la boda del seu fill Ludovic amb Teresa de Saxònia-Hildburghausen per convidar tots els ciutadans a beure i menjar en un ambient patriòtic i festiu. El monarca volia enfortir el sentiment d’identitat de Baviera i ho va aconseguir. Ara, d’alguna manera, aquesta festa moderna de la cervesa continua cuidant molt això de sentir-se bavarès.

Avui veurem desfilar per l’Oktoberfest la plantilla del Bayern. Un club tan identificat amb Baviera no hi falta mai, i menys tenint una marca de cervesa com un dels seus principals patrocinadors. Els jugadors i el cos tècnic del Bayern s’estalviaran els 10,70 euros que costa cada gerra de cervesa -són de litre-, i a més la indumentària també corre a càrrec del club: entre el que costen els pantalons de cuir, les camises de quadres, les jaquetes, els mitjons de llana i les sabates, cada futbolista porta entre 1.500 i 2.000 euros a sobre.

Aquest any s’estrena a l’Oktoberfest l’italià Carlo Ancelotti, a qui algun columnista local ja ha batejat com a “veritable bavarès”. Esclar: el tècnic de Reggiolo va dir que si el Bayern sumava els tres punts contra el Colònia es beuria tres gerres de cervesa. Aquesta mena de titulars fan les delícies de la premsa sensacionalista local, la mateixa que no va perdonar mai a Pep Guardiola que no s’assegués amb ells a taula per fer una entrevista individual.

Alguns periodistes alemanys creuen veure ara el tècnic català més distès en les rodes de premsa amb el Manchester City. Però essencialment Guardiola no ha canviat. Deuen haver canviat les preguntes i el context. A certa part de la premsa alemanya sempre li va interessar més el Pep com a celebritat que com a entrenador. El 2013 el van rebre com un Special One per a la Bundesliga, una etiqueta que, per descomptat, sempre el va incomodar. A Manchester Guardiola no és l’Special One, sinó un més entre altres caps pensants a les banquetes de la Premier League com Mourinho, Pochettino, Klopp, Conte o Wenger.

És aviat per analitzar amb profunditat el comportament de la premsa anglesa respecte de l’alemanya. A Manchester caldrà veure quina és la reacció mediàtica quan arribin els mals moments. Ja se sap que la premsa cretina no té fronteres. Però ara a Munic estan prou ocupats amb un Bayern que va empatar (1-1) a casa contra el Colònia. Segurament el bo d’Ancelotti no es beurà tres cerveses. O potser sí. El seu aire desenfadat, el seu concepte de la dolce vita, és el que el club buscava com a contrapunt per gestionar l’herència de l’exigent Pep. O almenys això deien fins ara.