La impulsivitat defensiva, un possible forat

Dir que el City-Barça serà, sobretot, un partit de gestió emocional sembla un crim. Ho sembla després de dos mesos de fantasiejar amb un duel que ha d’exigir tàcticament al Barça per treure-li la millor versió de les moltes vistes enguany en un context tens i difícil. Els citizens són un rival poderós físicament (de centrals i pivots amb molt de múscul), amb capacitat per amagar la pilota a camp rival i desequilibrar (amb homes com Silva, Nasri i Agüero), i aquell vertigen quan s’obre el partit que genera el dubte de si al Barça pot convenir-li anar a la gresca per desbocar les seves tres feres de dalt o optar per camins més prudents i evitar una sagnia d’àrees.

És un partit d’anada de vuitens, una eliminatòria de 180 minuts -encara que sembli un tòpic-, i ni tan sols el discurs que anuncia “més agressivitat” de Pellegrini i la lliçó de l’any passat, quan el Barça va castigar la por anglesa, fa pensar en un partit d’anar i venir. Però, gestió de resultat al marge, tampoc serà un xoc frenat. La personalitat d’un i altre ho fa impossible.

I és que una de les claus pot ser la impulsivitat defensiva del City. Els de Pellegrini saben replegar-se, però no poden viure només ordenats 90 minuts (com el Màlaga, per exemple). El desig d’anticipar-se, de robar i sortir és tan temptador que els desajusta si la circulació de pilota rival és prou ràpida. Kompany i Mangala surten amb facilitat de la zona, persegueixen el seu punta, tant en la ruptura com en el moviment de suport, una tendència que, amb Suárez fixant, pot obrir espais a Messi. A l’argentí, si se l’activa amb canvis d’orientació després d’haver atret els pivots per dins (Busquets i Iniesta poden ser determinants en això), se li obriran situacions d’avantatge que evitaran el tres contra un a la banda que l’aïlla. Passa el mateix amb Neymar, que hauria de combinar moviments a l’espai per crear confusió i allunyar l’ajuda de Navas.

Atacar bé i variat -però sense desorganització- serà útil per evitar el contracop anglès, un perill conegut. Tenir la impaciència de dissabte serà un error.