POBRESA A EUROPA

La desnutrició infantil a Grècia dispara les alarmes

Un 10% dels alumnes pateix inseguretat alimentària

Liz Alderman
25/04/2013

The New York Times / Atenes.Com a director d'escola primària, Leonidas Nikas està acostumat a veure els nens jugar, riure i somiar en el futur. Però últimament ha presenciat un fet que creia impossible a Grècia: els nens buscant menjar a les escombraries de l'escola. Nens necessitats que demanen als companys les restes dels seus àpats i un nen d'11 anys, Pantelis Petrakis, torçant-se de dolor per la gana.

"Gairebé no havia menjat res a casa", explica el director, assegut al despatx de l'escola situada prop del port del Pireu, en un suburbi de classe obrera d'Atenes. Nikas va reunir-se amb als pares de Pantelis. Estaven avergonyits. Van admetre que havien buscat feina durant mesos i no n'havien trobat. Havien esgotat els seus estalvis i sobrevivien menjant pasta i salsa de tomàquet.

Cargando
No hay anuncios

"Ni en els meus pitjors malsons esperava veure una situació com la que estem patint -assegura el director-. Hem arribat a un punt en què els nens a Grècia estan arribant a l'escola amb gana. Avui en dia les famílies tenen dificultats no només d'ocupació, sinó de supervivència".

L'economia grega està en caiguda lliure, després d'haver patit una davallada del 20% els últims cinc anys. L'atur supera el 27%, el més alt d'Europa. Aquesta conjuntura està canviant la vida de les famílies gregues amb fills, alguns dels quals arriben a les escoles amb gana i, fins i tot, desnodrits.

Cargando
No hay anuncios

Situació crítica a les escoles

L'any passat s'estima que el 10% dels estudiants de primària i secundària grecs van patir el que els professionals de salut pública anomenen "inseguretat alimentària", un fet que significa que pateixen gana o estan en risc de patir-ne, explica la doctora Athena Llis, professora de la Facultat de Medicina d'Atenes. "Grècia ha caigut a un nivell d'inseguretat alimentària propi d'alguns països africans", afegeix.

Cargando
No hay anuncios

Les escoles gregues no ofereixen dinars subvencionats per l'Estat. Els estudiants porten el seu propi àpat o han de menjar fora del centre. El cost s'ha convertit en insalvable per a algunes famílies amb pocs ingressos o sense. Els problemes s'han vist agreujats per les noves mesures d'austeritat exigides per la troica , que han comportat la pujada de les taxes d'electricitat i les retallades als subsidis per a les famílies nombroses.

Evangelia Karakaxa, una estudiant de 15 anys de la ciutat d'Acarnes explica que "un noi va desmaiar-se fa poc perquè no havia menjat". Fins i tot, apunta que "alguns nois estan començant a robar aliments per menjar". Acarnes, una ciutat de classe treballadora, abans era un important centre d'importacions fins que la crisi econòmica va acabar amb milers de llocs de treball. Un informe d'Unicef del 2012 mostra que, entre les llars gregues més pobres amb nens, més del 26% tenia una "alimentació econòmicament feble". La situació és transversal i afecta des d'immigrants fins als grecs de zones urbanes on un o dos cònjuges estan aturats.

Cargando
No hay anuncios

A la ciutat industrial d'Asprópirgos, a una hora en cotxe al nord-oest d'Atenes, Nicos Tsoufar, de 42 anys, va plantar-se davant l'escola on estudien els seus tres fills per controlar que fossin alimentats. Prolepsis, una ONG que promou la salut pública, va facilitar àpats a l'escola.

Tsoufar havia alertat que els seus fills necessitaven desesperadament els àpats. Fa més de tres anys que és a l'atur i no troba feina. Explica que la seva família viu amb una "dieta a base de col", formada pel farratge que habitualment mengen els cargols als camps pròxims. "Sé que aquestes herbes no cobreixen les calories d'una nutrició bàsica -diu l'home amb amargor-. Però no hi tinc alternativa", es lamenta. L'any passat Prolepsis va iniciar un programa pilot que proporciona un sandvitx, fruita i llet a 34 escoles públiques. En aquests centres educatius, més de la meitat de les 6.400 famílies havien afirmat que "patien fam seriosament."

Cargando
No hay anuncios

Ajuda de la diàspora grega

Després del programa, el percentatge va reduir-se fins al 41%. Finançat amb una donació de 8 milions de dòlars proporcionada per la Fundació Stavros Niarchos, una organització filantròpica internacional, el programa va ampliar-se aquest any per cobrir 20.000 nens de 120 escoles.

Konstantinos Arvanitopoulos, ministre d'Educació de Grècia, explica que el govern ha obtingut finançament de Brussel·les per a la distribució de fruita i llet a les escoles, així com cupons per a pa i formatge. El govern grec també està treballant amb l'Església ortodoxa per proporcionar milers de paquets d'ajuda.

Nikas, director de l'escola Pantelis, està gestionant ell mateix la situació i organitza la recol·lecta d'aliments al centre. El que més el fa enfadar és l'abandonament de la resta d'Europa cap als problemes de Grècia: "No dic que hàgim d'esperar l'ajuda dels altres, però si la UE no actua com aquesta escola, on les famílies ajuden les altres famílies, estem perduts".