04/10/2020

L’abraçada de l’ós de les plataformes a TV3

2 min
L’abraçada de l’ós de les plataformes a TV3

Les Tres Bessones tindran una segona vida, en forma de sèrie que les mostrarà ja més crescudes i vivint als nostres dies. Si en el seu origen aquest va ser un producte estrella de TV3, sense la qual probablement no hauria reeixit mai, ara la productora catalana Brutal Media -que és qui impulsa el reboot - ja no compta amb TV3 com a principal finançador del projecte. Aniran a Canes a buscar socis i per bé que s’explorarà de quina manera el canal públic català pot accedir a les aventures de les trigèmines creades per Roser Capdevila, en cap cas es podrà dir que lidera la sèrie.

Això no és dolent, per si sol. Merlí: sapere aude és l’última demostració de com una sèrie que ja s’ha pogut veure -en aquest cas a Movistar- obté bons resultats igualment a TV3 un cop s’hi emet. La catedral del mar, L’altra mirada o Drama són exemples similars. Ara bé, tot i que es puguin amassar bones audiències a un preu més baix que si actues en solitari, sí que hi ha un perjudici intangible però inequívoc. La marca.

Un estudi britànic de l’any passat va determinar que quan una sèrie es trobava alhora a Netflix i al servei a la carta de la BBC, els espectadors més joves es decantaven en proporció de dos a un en favor de la plataforma americana. Aquesta tendència suggeria que molts potser ni tan sols sabien que títols populars com Doctor Who o Peaky Blinders eren, de fet, produccions de la televisió pública del seu país. Aquest mateix estudi assegurava que els adolescents més joves reconeixien ja molt més les marques YouTube o Netflix que no pas la BBC. Ho subratllo: que la totpoderosa i global BBC.

Pensem ara en TV3. Té una marca debilitada i pateix un desprestigi sistemàtic per part del sistema mediàtic d’obediència espanyola. Al mateix temps, les tensions internes en l’independentisme fan que alguns sectors catalanistes també la critiquin abrandadament. I, per acabar-ho d’adobar, la lluita pel poder als mitjans públics ha provocat que el centre d’atenció s’hagi desplaçat dels mitjans fins a la Corporació. En nom de la transversalitat s’ha laminat el poder dels directors dels mitjans i, de retruc, s’han afeblit dues marques potents com són TV3 i Catalunya Ràdio.

Estic segur que les Tres Bessones trobaran el seu camí per abocar-se a alguna de les finestres de TV3, però ho faran ja de manera subsidiada. I, probablement, en segona instància després d’haver-se estrenat en algun canal de pagament. Hi va haver un temps que somiàvem ser mirall de la televisió danesa, capaç de produir sèries exportables a tot el món. No fa tants anys.

stats