12/11/2020

Adaptació contra la ‘innovatitis’

2 min

BarcelonaCom sobreviure al tsunami? Aquesta és la pregunta que han de respondre el cuiner Ferran Adrià i la presidenta d’Holaluz, Carlota Pi, en el segon webinari que organitza l’ARA moderat per la seva directora, Esther Vera. I la conversa resulta interessant perquè no hi ha una coincidència sinó un contrast d’opinions al voltant de la idea de la innovació. Per a Carlota Pi, no hi ha discussió: el primer pas per sortir-se’n depèn de cadascú. “La voluntat de reinventar-se, de tirar endavant, és una decisió personal”. I en aquest sentit “la innovació d’avui són les vendes de demà”.

Adrià es mostra més escèptic perquè considera que no es pot obligar tothom a innovar. “Hi ha una certa innovatitis. El 99% de les empreses no necessiten innovació però sí adaptació al canvi”. Pi hi coincideix que no es pot ser sempre disruptiu en el producte, com va fer Steve Jobs amb l’iPhone, però anima les pimes a ser innovadores en altres aspectes, com ara la distribució o la relació amb els clients. Pi es mostra optimista malgrat la crisi econòmica perquè es crearan noves oportunitats de creixement, i posa com a exemple l’auge del delivery, els menjars a domicili.

En canvi Adrià no pot ocultar la seva preocupació pel futur de la restauració, sobretot els restaurants de menú. “Amb un sol servei al dia no seran sostenibles”, conclou. La presidenta d’Holaluz, però, hi veu una part positiva. “Ara els restaurants ja no tenen la limitació de les taules, sinó només la de la producció de la seva cuina. I la necessitat de dinar continua existint”.

I un cop passi el tsunami, què quedarà? Per a Carlota Pi quedaran les reunions online i el teletreball, i es reduiran els viatges. El secret per sortir-se’n, però, continuarà sent l’actitud personal. Adrià valora sobretot la gent que vol aprendre i que valora i admira el company. Per la seva banda, Carlota Pi demostra que porta la innovació i l’emprenedoria a la sang: “Jo ara muntaria un negoci de delivery, sens dubte”.