Les companyies catalanes colonitzen el Trapezi
Barcelona“Després de 20 anys ja podem fer un festival amb gent de casa”, celebra, satisfet, el director del Festival Trapezi, Jordi Gaspar. Del 12 al 15 de maig, 28 companyies oferiran 70 representacions a Reus, i un 70% seran produccions catalanes. “Hi ha hagut un any molt creatiu, sobretot en espectacles de sala, i d’una gran qualitat. El circ català ha creat una marca que està al mateix nivell que el circ de l’estranger”, defensa Gaspar. Per això el Trapezi ha anat reduint gradualment els percentatges de programació internacional i ha engreixat els de la catalana. S’hi suma la voluntat de la Generalitat de convertir la fira no només en l’aparador del millor circ contemporani, sinó també en un mercat estratègic, l’únic especialitzat de l’Estat i un dels referents del sud d’Europa. L’any passat es van doblar el nombre de professionals que van assistir a la fira, entre els quals hi havia uns 60 programadors -la meitat estrangers-, i en la vintena edició esperen créixer més. Crear circuit i obrir mercat són els objectius principals. Segons el nou director de l’ICEC, Xavier Díaz, “en l’últim any s’ha duplicat la programació de circ arreu de Catalunya”. De públic en van servits: esperen 100.000 persones.
La programació preveu una vintena de disciplines i tots els estils -“el circ no és només per al migdia i per a famílies”, insisteix el director- però mima especialment els espectacles de sala, que troben més dificultats per ser programats a Catalunya. La premiada Animal Religion hi presentarà les acrobàcies i equilibris de Sapiens Zoo ; Escarlata Circus explicarà el CorroC, i Mumusic Circus presentarà Amigoo. Al Trapezi no hi ha estrenes absolutes, però sí que es prioritzen les novetats “per facilitar-los la possibilitat de buscar distribució”, diu Gaspar. Destaquen diversos espectacles de gran format, com el cabaret inaugural, en què participen diferents companyies; el funambulisme dels francesos Cirque Rouages; el bonic i entranyable Iceberg que habita el clown Leandre; i el muntatge del Circ Bové, que juga amb una escenografia de canyes de bambú.
També s’ha creat un focus dedicat als malabars, una disciplina que “o agrada molt o no agrada gens”, admet Gaspar. Per redescobrir-la de la mà dels experts hi ha Malabarte, que juga amb nou pilotes de rebot; la Compañía Nueveuno, que barreja tres malabaristes i un ballarí; i els Dulce Duca, que també proposen uns malabars coreogràfics.
El Trapezi va sortir de l’UVI el 2014 -després del relleu en la direcció i d’una retallada de prop del 50%- i ara compta amb un pressupost de 385.000 euros, que aporten majoritàriament Ajuntament i Generalitat. Amb aquesta xifra, la direcció ha renunciat a coproduir espectacles -tasca que exerceixen centres com el Mercat de les Flors, FiraTàrrega, el festival Grec o Temporada Alta-, però, igualment, Gaspar vol “ajudar les companyies, ser part de l’engranatge perquè un espectacle arribi a bon port, no només ser una vitrina”. Per això es reforçaran les jornades professionals i s’amplia el programa de suport a la creació, que inclou residències. Aquest any dos veterans, Joan Català i Jordi Kerol, mostraran part de l’obra que estan preparant per aconseguir coproductors. L’any 2017 se’n veuran els resultats finals al Trapezi, de la mateixa manera que aquest any es veuran les obres de l’edició 2015, de la companyia EIA i Dulce Duca.