MOTOR - FÓRMULA 1
Misc 06/05/2018

El futur de la F1 a Catalunya, a tres bandes

El Circuit espera que s’hagi format govern abans de final d’any per negociar la renovació

i
Martí Molina
3 min
Chase Carey, el nou patró de la Fórmula 1, durant la presentació del Gran Premi d'Espanya a Barcelona

BarcelonaA la Fórmula 1 li queda, com a mínim, un any més de vida a Catalunya: l'edició d'aquest cap de setmana i la del 2019. La intenció de les dues parts és renovar aquest acord per unes quantes edicions més. Ara bé, caldrà asseure's en una taula a negociar i, com ha passat habitualment entre els gestors del Circuit i els promotors de la F1, les converses no seran fàcils, encara que aquesta vegada Bernie Ecclestone ja no sigui a l'altra banda de la taula. No hi ha pressa, però tampoc s'hi val a badar, i per anar bé s'hauria de tancar l'acord entre finals d'any i inicis del 2019, abans del Gran Premi de Montmeló. I entremig hi ha la situació política a Catalunya, que a la llarga podria ser una pedra a la sabata.

Segons explica Vicenç Aguilera, president del Circuit de Barcelona-Catalunya, les negociacions entre el traçat i Liberty Media –els nous propietaris de la Fórmula 1, que han comprat el negoci a Ecclestone– no podran començar en ferm fins que no s'hagi format govern. La Generalitat té una participació majoritària a la societat que gestiona el circuit (76%). Els altres dos accionistes són el RACC (16%) i l'Ajuntament de Montmeló (8%), i és aquesta societat la que ha d'asseure's a negociar.

Tot i l'enrenou que això pugui provocar, Aguilera assegura en una entrevista a Efe que no està especialment inquiet pel fet que encara no s'hagi format govern i que “hi ha temps per negociar”, però adverteix que si la situació política no s'estabilitza abans de l'octubre, aleshores començaria a ser “preocupant” per al futur de la competició en terreny català. És a dir, que no hi ha pressa, però no s'hi val a badar.

Vicenç Aguilera : “Els vehicles autònoms seran més segurs que els actuals”

Una versió que va corroborar Chase Carey, el nou patró de la competició. Abans de la presentació del Gran Premi, i davant d'un grup reduït de mitjans, entre els quals hi havia l'ARA, va assegurar que estava “al cas” del que passava a Catalunya però “poc preocupat” perquè això influís en les negociacions. A més, va insistir que la voluntat de Liberty Media és renovar el contracte perquè esperava que Barcelona acollís la F1 “durant un llarg període de temps”: “És un acord que funciona per a les dues parts”. Això sí, va advertir que les converses no s'iniciaran fins més endavant, i no pas perquè esperi el desenllaç del govern català, sinó perquè la F1 té dues “prioritats” imminents: negociar els contractes de les curses de Spa (Bèlgica) i Suzuka (Japó), que expiren aquest 2018.

Les raons per renovar

Mentre la F1 s'emplaça a finals d'any per començar-ne a parlar, a Catalunya segueixen carregant-se de raons per prorrogar el contracte amb la màxima disciplina de l'automobilisme. Encara que sigui una inversió milionària pel cost del cànon que cal abonar anualment, i que provoca que a finals d'any el traçat tanqui amb números vermells, per la part catalana destaquen les contrapartides que ofereix la competició a nivell de visibilitat –l'audiència és de 40 milions d'espectadors arreu del món– i de l'impacte econòmic que deixa a la zona gràcies als equips participants i els aficionats. A més a més, els nous acords amb Liberty Media poden permetre que el Circuit comercialitzi part de la publicitat i l'espai de 'hospitality' de les marques, i que obtingui així uns ingressos que fins ara anaven a les butxaques d'Ecclestone.

Per al Circuit de Barcelona-Catalunya, la Fórmula 1 és la cirereta del pastís, l'esdeveniment de més ressò, i sense ella el traçat “perdria atractiu” i podria convertir-se “en un estadi de Montjuïc dos”, en paraules d'Aguilera, ja que perdria atractiu. De fet, els gestors del traçat insisteixen que si poden tenir la instal·lació ocupada durant 300 dies a l'any és en bona part perquè els usuaris se senten atrets per ser on corren els seus ídols de F1.

stats