ARTS ESCÈNIQUES
Misc 22/05/2019

L’univers Escarlata Circus: Circ al servei d’una història

El Mercat de les Flors en programa cinc espectacles

i
Laura Serra
2 min
L’univers Escarlata Circus: 
 Circ al servei d’una història

BarcelonaL’olor de palla impregna aquests dies la sala Maria Aurèlia Capmany del Mercat de les Flors. A dins s’hi ha instal·lat la petita carpa de l’espectacle Devoris Causa de la companyia Escarlata Circus. Serà el primer dels cinc muntatges que es podran veure del 23 de maig al 2 de juny i que formen part de la constel·lació dedicada a aquesta històrica companyia de circ. El gran ganxo és veure l’estrena a Barcelona del nou muntatge de Jordi Aspa i Bet Miralta, Quan els crancs portin talons, però l’operació del Mercat permetrà rescatar dues obres més de la seva factoria: d’una banda, el gastronòmic i teatral Devoris causa (2008), un dels hits del repertori, que ja suma 500 funcions, i de l’altra Pugilatus, un tàndem emocional i clownesc de Jordi Aspa amb Piero Steiner que va tenir massa poc ressò el 2011.

A més, la companyia ha escollit dos espectacles de col·laboradors seus que es podran veure al mateix cicle: Bobines de L’Attraction Céleste, un espectacle de clown clàssic i música “que és poètic i amb contingut”, diu Jordi Aspa, i Un cirque plus juste de Circo Aéreo, una peça d’orfebreria minimal del manipulador d’objectes finlandès Jani Nuutinen.

Circ en la maduresa

Quan els crancs portin talons aborda un tema central en la biografia dels artistes de circ: el pas del temps i el canvi del seu llenguatge, és a dir, com s’adapten les seves obres a l’evolució del seu cos, que ja no permet fer les mateixes virgueries que en la joventut. L’obra, dirigida per Laura Tajada, parteix d’unes gravacions d’Aspa i de Miralta quan eren més joves per abordar com es barregen vida i feina, com canvia el punt de vista sobre la creació, si hi ha llibertat en l’exigent vida de l’artista de circ, tan esclava del cos i de la tècnica. “Hem parlat molt d’alliberar-nos del dolor , de què ens fa patir i de quin sentit té el circ”, diu Jordi Aspa, que confessa haver donat moltes voltes a qüestions existencials a l’hora de concebre el muntatge, estrenat al Trapezi de Reus. Ells defensen un circ teatral que no té a veure amb l’ encara més difícil sinó amb utilitzar la tècnica al servei d’una història. “L’art amb poesia demana trobar altres punts de vista, veure els objectes d’una altra manera, com Calders i Brossa”, diu Aspa.

Els cinc espectacles tindran el seu propi escenari a la sala MAC, que es transformarà per rebre els Escarlata. A l’entrada hi haurà una instal·lació històrica de la companyia, que es va fundar el 1987 i és Premi Nacional de circ (2007), i tindran de mestres de cerimònies l’actor Sergi López i el ballarí Magí Serra.

stats