Nois, no apagueu el mòbil a classe
Els temps en què els telèfons mòbils eren proscrits a les aules han passat definitivament a la història. A casa nostra gairebé 6.000 alumnes de quart d'ESO han començat aquest curs a aprendre com programar aplicacions mòbils dins del programa mSchools, que promouen el departament d'Ensenyament, l'Ajuntament de Barcelona i el consorci GSM Association, que hi aporta els dos milions i mig d'euros que costarà fins al 2018.
Hi participen 154 centres de secundària públics i 42 de privats concertats, tot un èxit considerant que els promotors no esperaven rebre més de 60 peticions de participació. Els alumnes i els 240 professors implicats compten amb la tutoria de gairebé un centenar de professionals d'empreses locals de desenvolupament d'aplicacions i videojocs. L'objectiu és potenciar les habilitats digitals dels estudiants i no crear productes comercials, tot i que si alguna idea acaba donant rendiment, l'alumne en conserva la propietat intel·lectual.
La referència de mSchools és el programa Apps for Good, que funciona al Regne Unit des de l'any 2009 i ha donat lloc a la creació d'aplicacions com Transit, que facilita la comunicació dels mestres britànics amb les famílies nouvingudes d'origen bengalí. La diferència és que allà la creació d'aplis mòbils és una activitat extraescolar, mentre que aquí forma part del currículum en forma d'assignatura optativa, anomenada mobilitzem la informàtica. En aquest aspecte, mSchools és una iniciativa pionera a escala mundial.
Per cert, els alumnes aprenen a programar aplis per a dispositius amb sistema operatiu Android, sobretot tauletes, fent servir l'eina App Inventor, creada pel MIT i Google. A diferència del que passa en moltes empreses i mitjans de comunicació, a les aules catalanes es dóna prioritat als continguts i els serveis pensats per als aparells que la majoria de la gent es pot permetre comprar. Un altre encert.