Andorra: un país sexy

Tenim prou arguments de present i de futur per ser optimistes i pensar en ser una marca força atractiva

Els qui em coneixen saben que els darrers anys em mou una incessant i pertorbadora inquietud per trobar un sentit i sobretot una expectativa de futur al procés de transformació que està experimentant el nostre país. La intensa activitat del dia a dia en un context d’atenció a interessats en el que Andorra pot oferir, et dona molta informació. No tot allò que uns i altres t’expliquen és aprofitable per a aquest nou projecte de país que estem impulsant, però de tant en tant t’arriba algun missatge que et fa pensar. Darrerament m’ha cridat l’atenció una expressió recurrent malgrat l’origen divers dels seus emissors. Es tracta del concepte “sexy” aplicat a una ciutat o un país.

La conclusió a la que arriben alguns d’aquests candidats a participar de la nova Andorra és que hem d’aspirar a ser un país “sexy”. Bé, i això què vol dir? Els hi pregunto. Doncs això, sexy, atractiu, seductor, que et convidi a interactuar amb l’entorn, a gaudir-lo amb tota la intensitat. Però és ja ara Andorra un país sexy? De què depèn ser més o menys sexy?

Al final la clau de l’èxit d’un país és justament això, ser atractiu per allò que ofereix, sigui el que sigui, natura, salut, negoci, seguretat, inversió, cultura, innovació, glamur... I saber-ho posar en valor a través d’una eficaç comunicació. Es clar, si es tracta de comunicar i tenir repercussió avui sembla que els mitjans convencionals han quedat clarament superats i que la tendència és que progressivament s’acabi imposant el món digital. De fet, es parla del procés de “transformació digital” de les empreses, però tal concepte és extrapolable també als països. En aquest sentit, la incorporació de les eines digitals al nostre dia a dia és més que evident. Tant a nivell d’estratègia comercial com en els usos diaris com ara l’adquisició de productes o serveis o fins i tot la recerca de feina, el món digital va imposant-se d’una forma tal que avui en dia, diuen que ets o no ets, existeixes o no existeixes, en funció de la teva marca personal visible a través d’Internet i els 'sites' especialitzats.

En aquest context i tornant a allò de “sexy” que pugui tenir un país, trobem per exemple un rànquing dels països més sexys a Instagram, una de les xarxes de més èxit del moment. Probablement Andorra podria aspirar a ser-hi present algun dia. Ara bé, on sí que apareixen és a un important rànquing, el Digital Country Index . Resulta estrany que Andorra aparegui en algun rànquing relacionat amb el 'branding' de país, doncs justament els treballs relacionats amb la redefinició i potenciació de la Marca Andorra s’encaminen a trobar un posicionament fins ara inexistent, però aquí sí que hi som . Encara que apareguem en el lloc 131è del món, el 39è d’Europa, hi ha una institució que s’ha molestat en tenir-nos en consideració almenys en la repercussió digital que tenim com a país. Com veiem, tot i la nostra reduïda dimensió, estem el 104è en turisme, el 120è en import/export, o el 127è en repercussió.

A nivell pràctic, què pot fer sexy el nostre país? Ben segur seria una pregunta/enquesta d’èxit i el resultat força enriquidor per enfilar un camí de prosperitat per a Andorra. Jo crec que el nostre entorn natural i cultural és sexy, però també ho és la nostra aposta per l’esport de muntanya, per la innovació i les noves tecnologies, per la salut i el ‘wellness’ o pel ‘shopping’ de qualitat. També la nostra gastronomia és molt sexy i encara ho pot ser molt més.

Sens dubte serà sexy passejar pel nostre nou bulevard comercial, ara que l’estem transformant estètica i funcionalment. I com de sexy serà el nou casino i el seu entorn de serveis i glamur, o el nou The Cloud, farcit de talent i innovació, ple d’atractius i ‘sex appeal’, dins i fora de tan majestuosa obra d’art arquitectònica. O gaudir dels nostres incomparables dominis esquiables acompanyats d’un sexy, molt sexy, ‘apres ski’, o simplement passejar per qualsevol racó del que ens regala la nostra natura, muntanyes, llacs, paratges plens d’autenticitat, qualsevol dels nostres barris antics des de la capital fins el més petit dels poblets, plens de pedra, art, cultura, història i romanticisme.

Tenim prou arguments de present i de futur per ser optimistes i pensar en ser un país força sexy. Ara bé, com que vivim en un context de transformació digital, de xarxes socials i de nous paradigmes en la comunicació i la difusió de missatges promocionals, cal ser curosos en l’estratègia que ens doni prou repercussió com per a ser molt més coneguts internacionalment i poder així aspirar a que un nombre creixent de visitants, turistes, residents i inversors rebin i comprin aquesta oferta de “país sexy”.

Justament, serà la nova Marca Andorra i els seus agents difusors els que han d’ajudar a fer realitat el nou posicionament del nostre país en el context internacional. Des dels ‘stakeholders’, als opinadors, ‘influencers’ o els mateixos ciutadans del país, tots ells al servei d’una idea que no és altra que donar a conèixer la nostra sexy Andorra.

Etiquetes