Andorra i la transformació digital

Està molt clar que si el Principat vol posicionar-se com un 'hub' tecnològic de referència necessita pujar la nota en maduresa digital

Ara fa uns dies es presentava un estudi que han elaborat la companyia especialitzada Iniced, l’entitat financera MoraBanc i la Cambra de Comerç, Indústria i Serveis d’Andorra, i en el qual es pretenia conèixer el grau de maduresa digital de les empreses andorranes. A través d'un seguit d’indicadors clau en el procés de transformació digital, s’arribava a una valoració de només 2,8 sobre 10, la qual cosa fa pensar que ens queda un llarg camí per recórrer i madurar digitalment parlant.

Per si de cas resulta que aquest fenomen de la transformació digital acaba esdevenint irreversible, a casa nostra hem començat a treballar-hi des de fa uns mesos. Primer, ens ha tocat familiaritzar-nos amb un concepte que, malgrat sentir-ne parlar, mai li havia prestat cap atenció. El CRM (Costumer Relationship Management) o el que és el mateix, la gestió de la relació amb els clients a través de determinats mecanismes digitals i programes específics, que ha esdevingut per a nosaltres el gran projecte d’aquest any. Però més enllà de la instal·lació d’aquest giny tecnològic i digital, el més difícil està per arribar doncs, un cop implementat, ens tocarà formar-nos i aprendre a fer-ho servir de forma òptima i efectiva. Justament la diferència entre els processos de digitalització i el de transformació digital és que aquest darrer suposa la reorientació de tots els departaments d’una empresa i, per tant, de les persones que hi treballen les quals, prenent com a referència el client, han d’aprendre a fer-ne un ús racional d’acord amb una estratègia predefinida.

Aquest canvi de xip al qual sembla abocar-nos l’avenç irrefrenable de les noves tecnologies és potser un dels majors reptes que afronta la humanitat i, per tant, també la societat andorrana. Cal dir que tampoc és necessari preocupar-se més del compte pel fet de suspendre en maduresa digital. La nostra veïna Espanya fa molts més anys que està immersa en aquest procés i el 2018 la seva valoració era de 4,1 sobre 10. Això sí, cal reaccionar ja que, segons diuen els experts, la transformació digital ha arribat per quedar-se amb nosaltres per a sempre i, per tant, s’ha d’estar a l’alçada.

Segons veiem, les persones són la clau d’un exitós procés de transformació digital. Cal fer-les abandonar la zona de confort i involucrar-les i responsabilitzar-les del procés de canvi, i fer-les partícips de les noves formes de comunicar, treballar, atraure i comprometre el talent. Justament per aquí fallen les empreses andorranes, els empleats de les quals estan mancats de suficient formació i coneixements digitals. Sense talent digital es perd competitivitat i això t’impedeix situar-te en l’avantguarda de les empreses del teu sector. De fet, diuen els experts que una empresa transformada digitalment genera una rendibilitat entre un 20% i un 30% superior a la d’altres empreses del sector que no ho estan.

L’estudi de maduresa digital d’Andorra indica que només un 12% de les empreses andorranes han abordat la digitalització i ja disposen d’un full de ruta digital, mentre que un 34% estan en procés d’iniciar un pla de transformació digital properament i un 54% encara ni tan sols s’han plantejat el tema. A nivell de formació, només un 18% de les empreses disposen de personal especialitzat per afrontar la transformació digital de la seva empresa. I un es pregunta, a què esperem? Perquè el que sí que està clar és que moltes empreses estan baixant facturació i perdent competitivitat. Doncs bé, la transformació digital efectiva els pot ajudar molt. Cal doncs fer difusió i pedagogia d’aquest fenomen tecnològic digital que tant pot canviar les nostres empreses i de retruc les nostres vides. Cal que arreli a la nostra societat, ja que, de fet, avui a l'hora de resoldre temes de recursos humans, ens trobem amb què molts candidats accepten o no ofertes de treball en funció del grau de transformació digital de l’empresa i la projecció de futur que tal fet implica. En el mateix sentit, es fa més difícil retenir el talent sense una bona política del que avui es nomena 'employer branding' o 'employee centricity'.

Està molt clar que si Andorra vol posicionar-se com un 'hub' tecnològic de referència necessita pujar la nota en maduresa digital. I això s’assenta des de la base, des de la formació. De fet, Andorra, en aquest món tant canviant i en continua evolució, ha d’explorar les noves professions sorgides a través del desenvolupament del món digital i els nous plans de formació que porten associades.

Diuen alguns experts que han analitzat les possibilitats reals d’Andorra en aquest món digital que per crear un autèntic ecosistema tecnològic cal ser una referència en formació en l’àmbit digital. Tenim una oportunitat d’or de reforçar la nostra universitat amb un seguit d’estudis i formacions en aquest àmbit que serveixi no només als nostres ciutadans, sinó que alhora capti l’atenció d’estudiants internacionals, tant pel grau d’especialització dels estudis com pel meravellós i competitiu entorn on viuran mentre estudien i on potser acaben trobant una oportunitat professional.

Si sabem que avui les empreses demanden persones amb aptituds digitals i coneixedores de les metologogies 'Agile', de les plataformes col·laboratives, d’eines com Canvas, Trello, Asana, Jira, Planner, i amb coneixements en Ux/Cx, Big data, Seo & Sem i màrqueting digital, per què no impulsar la implantació de programes de formació a la nostra universitat adequats al cas tals com màsters, postgraus o 'executive programs' que ja tinguin un reconeixement internacional i que la seva validació al país permeti una doble titulació?

Val la pena que hi reflexionem en l’oportunitat descrita. Al final, la formació aporta coneixement, el coneixement aporta talent, el talent aporta innovació i la innovació genera nous models de negoci que, en el cas d’Andorra, li poden aportar notorietat, visibilitat internacional i el que és més important: prosperitat pel país i els seus ciutadans.

Entretant, nosaltres continuarem implementant el nostre CRM, formant digitalment al nostre equip, creant una cultura d’'employer branding', d’'employee centricity' i de 'customer experience'. D’aquí a un temps us expliquem els resultats!