El GPS s'ha convertit en una simple excusa

Prioritzar la seguretat de l'aeroport no significa tenir-lo tancat sense vols comercials

Estem a l'inici. Quasi res ha canviat pel que fa al GPS (sistema d'aterratge que permet operar en condicions meteorològiques adverses) a l'aeroport Andorra-la Seu d'Urgell. El ministre de Foment espanyol en funcions, José Luis Ábalos, va deixar gelats els presents divendres a la Seu d'Urgell: "La meva estimació perquè es puguin superar els tràmits són deu mesos", i serà a partir d'aquest termini que "hi haurà la possibilitat de dir alguna cosa". Poc concret, i encara menys en afegir que, tot i poder dir alguna cosa en deu mesos, "no significa que totes les proves se superin feliçment".

Per tant, ni aquest estiu, ni tampoc aquesta tardor, com havia assegurat l'ambaixador espanyol a Andorra, Àngel Ros. Ábalos ha justificat que els tràmits són feixucs, que hi ha "molts inconvenients" per les característiques del terreny on està ubicat l'aeroport, i ha defensat que cal prioritzar la "seguretat aèria".

El febrer passat, la delegada de l'Estat a Catalunya, Teresa Cunillera, va prometre que l'homologació ja seria un fet aquesta primavera. I quan es va arribar a la primavera, l'ambaixador d'Espanya a Andorra, Àngel Ros, va canviar novament la previsió i la va situar a la tardor vinent. Però hi ha hagut promeses per totes bandes, de responsables de l'anterior govern espanyol del PP i del govern català.

L'excusa de l'homologació i de la seguretat ja no és suficient ni creïble quan els terminis s'han allargat sense data prevista i quan sembla que els responsables polítics no tenen idea de quan serà possible que funcioni aquest sistema. No hi ha cap mena de dubte que amb voluntat política els tècnic i especialistes són capaços de posar en marxa les instal·lacions i que aquesta ja podria disposar de vols si hi haguessin companyies interessades a fer vols regulars.

En canvi, el que sí que sembla bastant clar és que el Pirineu no és una prioritat, ho va admetre Àbalos quan es va referir al dèficit d'infraestructures.

Andorra ha perdut bastant durant tot aquest temps. L'aeroport podia ser una porta d'entrada de turistes a la Seu i a Andorra i no s'ha pogut aprofitar l'existència d'una inversió que ja està feta.

Quan l'actual president de la Cambra de Comerç, Miquel Armengol, va sorprendre amb l'aposta d'un aeroport nou de trinca en territori nacional, molts van veure una ximpleria haver de destinar diners a aquest projecte tenint el de la Seu tan a prop, i de fet el Govern andorrà continua apostant per l'aeroport alturgellenc. És l'opció més lògica, ja que ningú pot assegurar que mentre es construeix un aeroport a Grau Roig –amb el cost públic que suposa– el sistema GPS es posa en marxa per fi.
El que sí queda clar és la poca seriositat dels diferents governs espanyols que van donant terminis per complaure al públic i, com queda demostrat, no tenen ni la més remota idea del que parlaven ni el mínim interès a donar un impuls a un aeroport que depèn d'un simple mecanisme tècnic que tampoc ha de suposar un obstacle tan gran i insalvable com per haver d'estar anys esperant. Potser en un país menys desenvolupat seria una explicació, a Espanya costa de creure.