Opinió 01/06/2018

Marca Andorra: procés final de definició

En aquell auditori ple de sensibilitats i ideologies diverses es respirava unitat i una tímida però perceptible confiança en el futur

i
Pere Augé
4 min

Quina extraordinària satisfacció veure un auditori ple de ciutadans del país atents a les explicacions de com tècnicament es desenvoluparà l’estratègia de definició de la nova Marca Andorra. Ja queda lluny aquell mes d’octubre del 2016 en què la CEA va prendre la iniciativa d’impulsar una marca de país adaptada a la nova realitat, al canvi de cicle, a la nova aposta per la diversificació econòmica. Conscients de la necessitat de trobar el nostre encaix en el context internacional i de lluitar per tenir la repercussió necessària com per ser capaços d’atreure inversió, talent i turisme, iniciarem un procés que ha culminat en la creació de la Taula Público-Privada de la Marca Andorra i l’elecció de les empreses que ens ajudaran a culminar la redefinició de la nostra marca de país.

Bloom Consulting (https://www.bloom-consulting.com/en/nation-branding) ha estat l’empresa escollida especialment pels seus més de quinze anys d’experiència i pel seu grau d’especialització en 'nation branding' que l’ha portada a desenvolupar metodologies i rànquings propis de Marca País: Country Brand Index en versió Trade i versió Tourism, o el Digital Country Index i el Digital City Index, a part d’una interessantíssima eina d’anàlisi, el D2 Digital Demand. El treball de Bloom ha començat ja i es perllongarà durant uns 4 mesos i mig, cosa que ens situa a finals d’octubre d’enguany. Primer es farà un estudi de la Marca Andorra, usant les eines abans descrites, a més d’una revisió de les enquestes que a nivell nacional i internacional ja es van fer, completades amb aquelles que s’estimin necessàries i un seguit d’entrevistes a 'stakeholders' del país, aproximadament unes 50 persones de diferents sectors públic, privat, econòmic, cultural i social que, per la seva rellevància i coneixement del país, aportaran una valuosa informació sobre el model actual i de futur al que Andorra pot i vol aspirar. Al final se n'extrauran unes conclusions que ens ajudaran a entrar en la fase de disseny de l’estratègia. Aquí s’haurà de seleccionar i sistematitzar un seguit de projectes, polítiques i accions d’activació d’una idea central que fixarà els seus objectius en cinc camps principals: exportacions, inversió, turisme, talent i rellevància.

Cal recordar que la diferència entre Andorra i d’altres nacions que porten a terme un procés similar de 'branding' és que el nostre país ha portat a terme una procés de transformació tal que avui en molt poc s’assembla al model de fa uns anys i això vol dir començar gairebé de zero. De fet, el treball inicial desenvolupat per la CEA i al que ara se li vol donar continuïtat, es basa en posar en valor les fortaleses actuals però també en treballar en les oportunitats estratègiques de futur que tenim com a país i on encara hi ha molta feina a fer. Hem identificat el 'shopping' com un dels actius clàssics i més pròspers del país, almenys històricament parlant, però per acabar esdevenint un model de 'shopping' especialitzat cal que el Pla Estratègic del Comerç assoleixi les fites que s’ha marcat. Volem atreure un turisme de qualitat tant d’oci, com de salut o de negoci, però cal una estratègia sobretot de projectes concrets que ho dinamitzin. Podem esdevenir un 'smart country' i atreure 'start-ups', talent, innovació i tecnologia, però cal crear els ecosistemes propicis a tal desenvolupament. Podem arribar a ser un model d’administració àgil i propera, però a hores d’ara no som competitius en aquest aspecte. Als ulls d’experts com Bloom, quan els expliques els tempos per a l’activació d’una activitat empresarial o professional al país, no s’ho poden creure, entre altres coses perquè coneixen els casos d’èxit de molts altres països i és evident que hi ha molt a legislar per evitar burocràcia i agilitzar i simplificar els processos.

Finalment, entrarem a la darrera etapa de planificació i gestió de la Marca Andorra, creant una estructura, definint uns indicadors i establint mecanismes de mesura en els rànquings abans descrits.

Arribat aquest punt, donarem pas al disseny gràfic, visual i a les estratègies de difusió que desenvoluparà una altra empresa, sobre la qual ja parlarem quan toqui. El més important és que el projecte de redefinició porta un molt bon ritme i que, si tot va bé, a finals del 2018 o començaments del 2019 la tindrem a punt i a disposició de tota la ciutadania d’Andorra.

En aquell auditori ple de sensibilitats i ideologies diverses es respirava unitat i una tímida però perceptible confiança en el futur. Per un cop vàrem deixar de costat les divergències i ens vàrem donar tots la mà per acompanyar aquest transcendental procés que tant ha d’influir en la prosperitat futura del nostre país. Tots vol dir tots, sense excepcions, exclusions o discriminacions. Tots en som responsables i tots en serem els beneficiaris. Entre tots ho finançarem, a mitges sector públic i privat, perquè tots tenim un interès comú: que Andorra esdevingui un model d’èxit perdurable en el temps i que asseguri la prosperitat de generacions futures.

stats