Visibilitat

Augmentar la visibilitat internacional ha deixat fa temps de ser una opció per passar a ser una necessitat i m’atreviria a dir que vital

Fa uns dies parlava amb una professional xinesa que vivia entre el seu país i Espanya i que feia anys que es dedicava a promoure relacions empresarials entre ambdós països i molt especialment a atraure turisme i inversió vers Espanya provinent de la Xina. Ella mateixa, acostumada a tractar amb les empreses especialitzades d’aquell gran país, que justament promouen turisme, residència i inversió a l’exterior, assegurava que mai havia sentit parlar d’Andorra i que ella mateixa, que es movia força per Espanya, tenia encara, com tanta altra gent, una imatge del nostre país prèvia als importants canvis engegats al 2009.

De fet, ja ho vàrem constatar al 2015 en un viatge a la Xina, visitant diferents ciutats, participant de trobades empresarials i interactuant amb gent d’allí que, no coneixien el nostre país, en canvi, coneixien l’oferta que arriba dels llocs més inversemblants del món.

Fa pocs dies vaig tenir un encontre amb responsables de la promoció empresarial a Sibèria i us puc dir que a Andorra ni situar-la al mapa. Això sí, siberians i xinesos al voltant del llac Baikal han desenvolupat iniciatives turístiques i empresarials de primer nivell, perquè ells sí que es coneixen. El curiós és que quan els parles a uns i altres del paper estratègic d’Andorra dins d’Europa i el que els pot aportar per eixamplar horitzons, t’escolten amb molta atenció. De fet, esperen informació i futures trobades empresarials que esperem siguem capaços d’activar.

Són justament experiències com les descrites i tantes altres que hem tingut ocasió de constatar des del 2011 fins avui, les que ens fan concloure que si una cosa li manca a Andorra en aquests moments per a competir en igualtat de condicions amb d’altres territoris del món és “visibilitat”.

La visibilitat s’assoleix amb accions diverses i de fet, el nostre país disposa de dues empreses públiques, Andorra Turisme i Andorra Desenvolupament i Inversió (més coneguda per Actua), que fan la seva tasca promocional, és clar, però des d’una visió i una estratègia concreta que res té a veure amb l’esperit emprenedor privat. D’aquí la importància de què la iniciativa privada, en perfecta coordinació amb la pública, pugui disposar també de mitjans i estratègia per dotar a la nostra més que atractiva jurisdicció, de la visibilitat adequada per assolir els resultats que esperem tots en captació de talent, inversió i turisme de qualitat. Vet aquí doncs, el diferent i transcendent paper que pot jugar la futura institució publicoprivada que desenvolupi la Marca Andorra, tal com està previst en el projecte que es va presentar el 12 de març d’enguany i que espera pacientment a què el nou Govern s’acabi d’assentar per a continuar fins assolir les fites programades. Recordem que aquest projecte té la particularitat de què s’ha finançat tant amb capital públic, Govern i comuns, com capital privat, amb aportacions de les organitzacions empresarials participants i d’importants empreses d’aquest país. No es pot fallar ni a uns ni als altres, però el que és més important, no podem fallar a tots els ciutadans del país i a tots aquells altres que des de fora, tots plegats, van ajudar a definir el que avui ja es coneix com la Marca Andorra, entesa com un sentiment, però alhora composta de tot un seguit d’elements que descriuen perfectament el que som en positiu, les nostres millors virtuts, i el que hem de millorar per ser encara més atractius, canvis que són necessaris i que algú ha d’impulsar.

Recordem que la visibilitat no té perquè ser massiva sinó selectiva. No podem assumir un èxit que comporti una “invasió” d’interessats que ens col·lapsi absurdament. Tenim la dimensió que tenim i això no ho podem oblidar. Per això, volem arribar a aquells col·lectius que ens poden aportar valor afegit. Si hi ha un esdeveniment d’abast internacional on es parla de tecnologia, talent o emprenedoria, Andorra hi ha de ser present i fer-se sentir. Si es tracta d’esdeveniments de turisme d’alt valor afegit, òbviament també hi hem de participar. El mateix en temes financers, d’inversió i immobiliaris, i tants altres d’especialitzats que ens han de permetre explicar, amb els suport dels mitjans que també s’han de crear, òbviament, tot allò que Andorra pot oferir i que fins aquell moment els nostres interlocutors o desconeixien o no disposaven d’informació suficient per a valorar-ho com es mereixia.

No em cansaré de dir-ho perquè és una realitat: la nostra economia és vulnerable, hi ha sectors clarament en declivi i cal reaccionar amb contundència, posant-hi els recursos tècnics, humans i econòmics que facin falta.

Augmentar la visibilitat internacional ha deixat fa temps de ser una opció per passar a ser una necessitat i m’atreviria a dir que vital. Els països són conscients –com també les empreses– que pretenen comercialitzar els seus productes amb èxit, que per assolir i consolidar nous mercats cal estratègia. Ni Andorra, ni les seves empreses ni els seus ciutadans poden quedar al marge d’aquest objectiu que és igual d’important, potser més,  que d’altres dels que habitualment se’n parla en els mitjans.

Esperem que no passi massa temps sense perquè tots veiem implementada una nova estratègia promocional que, complementada pels canvis interns que són imprescindibles, ens aporti una mica d’esperança i sobretot, una millora substancial de l’economia del nostre país.