Un divendres com un altre

El màrqueting comercial ens bombardeja, dia sí i dia també

Fins i tot aquells més combatius en contra de l’anomenat Black Friday hi acaben caient ni que sigui per la menció que li dediquen a les xarxes socials. Ah, la menció: sens dubte la nova forma del pecat en l’era digital. Em quedo amb l’estil de la Llibreria @LaCalders, que recorda lleugerament l’actitud cínica de Diògenes de Sinope i t’arrenca un somriure enmig de tant missatge mel·liflu que corre per Internet: “No fem Black Friday. Vosaltres veniu a comprar aquí quan us dona la gana perquè us dona la gana”. També hi ha qui se suma al carro, amb més o menys convenciment davant l’enèsima exaltació del consumisme en el nou calendari mundial, i aquells més enginyosos que aprofiten per jugar amb les paraules: el Palau de la Música fa el seu particular Bach Friday, al qual també es refereixen com a Divendres de Llum, i ofereix un 50% de descompte en les entrades als concerts de la present temporada que giren a l’entorn del compositor barroc. Per cert, els llibreters abans mencionats tenen uns veïns, el Bar Calders, que repliquen que ells sí que fan «Black Beer Friday” i venen cervesa negra Guinness –una ampolla, no una pinta– a 1,50 euros (si teniu Twitter, no us perdeu el gif de l’esquirol que beu Guinness al perfil del @bar_calders). El màrqueting comercial ens bombardeja, dia sí i dia també, amb descomptes i rebaixes. El màrqueting polític va pel mateix camí i així anem, de campanya en campanya. El d’avui em semblaria un divendres com un altre si no fos que l’univers s’entesta a informar-me de totes les gangues que em perdré. M’ho he d’empassar. La setmana passada, amb el Gran Recapte –i encara que estic d’acord amb tots els que dieu que la solució real a la pobresa i les desigualtats no és aquesta, sinó una veritable justícia social– vèiem l’altra cara de la moneda: el mateix consum però al servei dels altres. Vivim més o menys còmodament en la contradicció, i així dia rere dia. Dilluns que ve serà un dilluns com un altre. O no. Tinc l’esperança que @LaCalders tampoc no celebri el Cyber Monday.