Opinió 24/08/2018

Marca Andorra: invertir en el futur d’un país

Una inversió d’alta rendibilitat en una estratègia de país, el nostre, Andorra, que avui no dubteu que té més futur que mai!

i
Pere Augé
4 min

Quan el dia 31 de maig del 2018 vàrem tenir l’ocasió de presentar a l’empresa Bloom Consulting, que havia rebut l’encàrrec per part de la Taula Marca Andorra d’elaborar una nova estratègia per a una redefinida marca de país, descrivia aquella munió de ciutadans com a un “auditori ple de sensibilitats i ideologies diverses” on “es respirava unitat i una tímida però perceptible confiança en el futur”.

El futur d’un país s’alimenta d’il·lusions, d’expectatives, de confiança, però també de fermesa alhora de prendre decisions per aquells a qui els pertoca i de la materialització pràctica d’aquestes decisions.

Quan veus com mitjans de comunicació, recollint l’opinió dels comerciants del país, lloen i aplaudeixen la implantació de l’exitosa zona per a vianants que avui ja uneix els eixos comercials d’Andorra la Vella i Escaldes-Engordany i consideren que aquesta iniciativa és transcendental per a la consolidació de la Marca Andorra, sents un formigueig interior, una subtil sensació de satisfacció, com si a poc a poc anéssim assumint que allò difús, confús, contradictori o conflictiu del passat, es converteix en present i assenta les bases pel futur, i tot amb la comprensió i complicitat d’una ciutadania que més enllà de paraules i desitjos necessita també realitats. En sentit contrari, quan malgrat les expectatives es converteixen en decisions, es projecte il·lusió i la manca de concreció fàctica, acaba en frustració -em refereixo al malaguanyat projecte de The Cloud- destruïm una part del futur que havíem projectat i fem mal a la Marca Andorra.

Aquesta Marca Andorra, identificada en el sentiment patriòtic de tot un poble que sembla cobrar vida a partir de sensacions com la de satisfacció dels reptes assolits, de frustració pels projectes avortats o d’il·lusió en allò que encara queda per fer, ha buscat un camí per reinventar-se i projectar-se vers el futur que no és altre que el que a poc a poc han anat dibuixant la CEA primer i la Taula Marca Andorra després i ara entra en un procés absolutament transcendental que no pot passar inadvertit per la ciutadania del nostre país.

Escollides les empreses que entre aquest estiu i la propera primavera definiran estratègia de posicionament i dissenyaran imatge i accions de promoció internacional, ara toca finançar-ho tot això. Plantegem-ho però des del principi, no pas com el fet d’assumir una despesa, sinó probablement com la inversió més rendible de la història recent del país. Imaginem com, en contrast amb les xifres milionàries que s’empra en promoció de país, amb poc més de 200.000 euros, podem construir entre tots un gran model de prosperitat futura.

En aquest sentit, des de la CEA, i per afegit des de la resta d’organitzacions empresarials, trencant amb la tradició de què l’acció de promoció de país la finança el Govern, i essent disruptius com toca en èpoques de canvi, s’ha cregut que tractant-se d’un projecte públic i privat, el finançament d’aquesta iniciativa també ho havia de ser i així sorgí la iniciativa de finançar-ho el Govern i la resta de membres de la Taula Marca Andorra al 50%.

Assolit el compromís del Govern, ara els hi toca als comuns, que no dubto que hi col·laboraran per responsabilitat vers aquells que els han fet confiança, i a les organitzacions empresarials, com a responsables de l’engranatge productiu del país, també hi hauran d’aportar el que calgui. Crec que tots comencem a tenir clar que la nova Marca Andorra és indiscutiblement la marca de tots. Ha sorgit des de la base, des de la voluntat d’uns ciutadans que l’han dibuixat i amb la col·laboració de ciutadans d’altres territoris i nacionalitats que ho han complementat. Una experiència pionera al país i probablement al món, per damunt de qualsevol ideologia que no sigui Andorra en clau de futur, una expectativa general de tot un poble per a què aquesta nova Andorra esdevingui un model d’èxit perdurable en el temps i que asseguri la prosperitat de generacions futures.

Per això, amb l’ajut i col·laboració de tots, Govern, comuns, partits polítics, empresaris i ciutadans en general, a través de la Taula Marca Andorra, hem començat a dissenyar una acurada i moderna estratègia per tal de captar l’interès 'worldwide' com a jurisdicció seriosa i competitiva d’inversors, emprenedors i turistes. Inversió, talent, turisme, paraules màgiques que motiven a moure’s a una gran quantitat de persones a nivell mundial i on Andorra ha de presentar candidatura a través de l’exposada estratègia.

Tothom sap que avui sense una estratègia efectiva de màrqueting, publicitat i comunicació és molt difícil sobreviure en un mercat tan competitiu com en el que estem immersos. És indubtable que podem acollir més turistes, potencials consumidors de les nostres infraestructures d’hostaleria, restauració, oci, cultura i també comerç, i més inversors o residents que desenvolupin noves iniciatives empresarials, que inverteixin en immobles, que activin el consum intern a tots els nivells, que ajudin a generar noves oportunitats de treball, i més emprenedors i desenvolupadors de talent, formació i ensenyament, al servei del nou model econòmic en què pot derivar Andorra, un 'serious hub' de noves tecnologies, de gastronomia, d’agricultura i ramaderia, de cultura, de respecte al nostre entorn natural, al medi ambient, d’aposta per la sostenibilitat, i de desenvolupament del coneixement en general.

Tots som responsables sense excepció del futur del nostre país. Per això creiem tan important que cadascú, en la mesura de les seves possibilitats, participi d’aquest projecte de redefinició de la Marca Andorra, contribuint econòmicament, aportant esforç, treball, idees. Tot serà benvingut i ben aprofitat i sempre en interès únic i exclusiu d’Andorra. Una inversió d’alta rendibilitat en una estratègia de país, el nostre, Andorra, que avui no dubteu que té més futur que mai!

stats