Augmenta un 8,8% l'entrada de vehicles per la frontera del Pas de la Casa

El cap d'àrea de Mobilitat, Jaume Bonell, creu que la sortida d'Andorra "està força ben habilitada" però les retencions es produeixen en convergir dos carrils en un.

A falta de tenir les xifres globals de tot l'estiu, l'entrada general de vehicles al Principat ha augmentat un 2,2 per cent, tal com afirma el cap de l'àrea de Mobilitat, Jaume Bonell. Les xifres baixen a la frontera sud, amb una disminució d'un 1,5 per cent en els registres, mentre que a la frontera franco-andorrana l'increment ha estat del 8,8 per cent.

Bonell no connecta directament l'augment de l'entrada dels vehicles amb l'increment de visitants. "El nombre dels vehicles que entren a la frontera són atribuïbles a activitats econòmiques, visitants, turisme, oci o excursionistes", explica el cap d'àrea, relacionant les xifres amb l'augment de les importacions o l'efecte fronterer que pot causar una possible marxa de nacionals i residents a la Seu d'Urgell a la recerca de lloguers amb preus més baixos.

Respecte a les retencions que s'han produït durant l'estiu a la frontera hispano-andorrana, Bonell creu que la sortida d'Andorra "està força ben habilitada". El cap de Mobilitat avança que, en el moment que les obres a la sortida de Sant Julià acabin hi haurà dos vials en sentit descendent, però les cues es continuaran produint en convergir en un sol carril a la duana de la Farga de Moles. La mateixa situació té lloc a l'estrada de Sant Julià, on els dos carrils convergeixen en l'avinguda Francesc Cairat. Per a Bonell, "la tinguem [la convergència] a Fontaneda, més amunt o més abaix, serà un punt de conflicte".

Tot i les cues al llarg de l'estiu, durant la segona quinzena d'agost a les carreteres andorranes s'han vist "els moviments habituals que tenim fins al voltant del 15 d'agost", en el que ell anomena "setmana de transició" pels desplaçaments d'uns que tornen i uns altres que marxen. Bonell destaca que en els darrers anys s'ha observat com les empreses tenen "més capacitat de fer rotació del personal i d'alguna manera les vacances s'espaien més al llarg de l'any", fet que explicaria perquè "tenim menys aglomeracions els últims anys el mes d'agost de les que havíem tingut anys enrere".

Retencions a Canillo tot l’any

En l'àmbit de Mobilitat, Bonell afirma que "Canillo s'ha convertit en un punt de conflicte" durant tot l'any. En haver un estretament, succeeix el que es coneix com l''efecte badoc', pel qual els conductors, en travessar una població, miren d'esquerra a dreta provocant un alentiment del trànsit. "Complementant que hi ha un pas de vianants i que Canillo té una vida, generen petites interrupcions que s'acaben convertint en col·lapses".

El Pla Sectorial de Noves Infraestructures, posat en marxa el 2003 amb l'objectiu de reestructurar les vies de circulació, ja preveu una solució a les retencions amb un túnel a l'altura de Sant Joan de Caselles amb sortida a la rotonda de Sella. Tot i això, "cada vegada que traiem la carretera general d'un nucli de població el desvitalitzem" com ha passat a Encamp o a la part alta de Sant Julià. Per a Bonell, "això són decisions de caire polític que s'han de prendre en el seu moment però que des del punt de vista de Mobilitat són alternatives per fluïdificar el trànsit".