Torres considera que el Govern s'ha “extralimitat” demanant tants informes sobre l'heliport

El comú encampadà, partidari que la marca Grandvalira es mantingui, malgrat el trencament, i reclama que s'impulsi un forfet conjunt

“Si tots els informes són favorables, no hi haurà cap inconvenient per situar l'heliport a la zona de Tresoles, almenys per part del comú d'Encamp”. Amb aquestes paraules el cònsol major encampadà, Jordi Torres, ha recordat el posicionament favorable de la corporació envers la construcció de la futura infraestructura en terrenys comunals. El cònsol ha recordat que el Govern és “molt curós amb els informes”, però a la vegada ha deixat anar que potser l'executiu “s'ha extralimitat” demanant tants documents per validar la ubicació de les Tresoles. “A cap país del món es demanen tants informes per voler fer una infraestructura d'aquestes característiques”, ha sentenciat. 

Torres ha apuntat que el projecte anirà amb més o menys celeritat en funció de quan arribin els nous informes procedents d'alguna de les empreses franceses que la direcció general de l'Aviació Civil de l'estat gal va recomanar al Govern, després de rebutjar la petició de validar-los. D'aquesta manera, el cònsol creu que l'inici de la construcció de l'heliport no està lligat a la proximitat de les eleccions, sinó a la simple validació dels documents que garanteixin la seguretat i validin la ubicació de la futura infraestructura. Per això, Torres desitja que “abans que acabi el mandat d'aquest Govern puguem fer els primers passos per tirar-ho endavant”. 

Tot i aquestes demandes, cal recordar que la setmana passada el cap de Govern, Toni Martí, va deixar entreveure que potser no serà el seu executiu qui prengui la decisió final. “La meva responsabilitat és deixar el dossier el més avançat possible des d'un punt de vista tècnic i amb tots els informes possibles, però la decisió, si no l'agafa aquest Govern, segur que l'haurà de prendre el pròxim”, va expressar.

Precisament relacionat amb tots els documents de l'heliport, Socialdemocràcia i Progrès (SDP) ha presentat una demanda d'informació al Govern per rebre còpia de tots els informes aeronàutics dels quals disposa l'executiu. El conseller general d'SDP, Víctor Naudi, també reclama la documentació contractual dels encàrrecs així com còpia de les cartes intercanviades entre el Govern i el ministeri francès en relació a la negativa de l'Aviació Civil a validar els documents. Per tot plegat, els progressistes consideren DA ha estat incapaç "de trobar un terreny apte per a construir un heliport" i que han enganyat a tota la ciutadania i al Consell General perquè finalment l'aviació francesa no validarà cap informe. És, segons SDP, "un altre escarni a la intel·ligència de les ciutadanes i dels ciutadans".

Mantenir la marca Grandvalira i el forfet conjunt

Per altra banda, el cònsol ha assenyalat que el comú encampadà, accionista minoritari de Saetde, és partidari que la marca Grandvalira es mantingui, malgrat el trencament de Nevasa, i reclama que s'impulsi un forfet conjunt, tot i que finalment potser el domini esquiable estigui sota mans de dues societats diferenciades i separades. “Amb tots els esforços que va costar crear la marca Grandvalira i amb els bons resultats que ens està donant, hem de lluitar perquè no desaparegui”, ha defensat el cònsol major, Jordi Torres. Aquestes paraules han intentat respondre i pal·liar  les inquietuds expressades per l'Associació d'Agències de Viatge d'Andorra (AAVA) que va alertar la setmana passada que la incertesa i, especialment el trencament de la marca en dos sectors separats, farà perdre turistes i es perdrà en general atractiu en el posicionament d'Andorra com a destí de neu.

Davant la possibilitat de redreçar la situació, el màxim mandatari comunal “no tira la tovallola”, però ho veu “complicat” perquè la decisió no depèn d'ells sinó del màxim accionista de la societat de Saetde, la família Viladomat. Pel que fa als treballadors de Nevasa, Torres ha explicat que ja s'ha començat el procediment perquè es recol·loquin en una de les dues societats. De tot plegat n'ha parat el cònsol aquest diumenge al migdia, durant la celebració de la diada de Sant Romà de Vila.

Grandvalira va néixer l'any 2003 fruit de la unió comercial de les estacions de Soldeu El Tarter (gestionada per la societat Ensisa, que té com a accionista majoritari el comú de Canillo), i Pas de la Casa-Grau Roig, explotada per Saetde, la majoria en mans de la família Viladomat i amb el comú d'Encamp com a accionista minoritari. Per tal de comercialitzar el forfet conjunt, es va crear la societat Neus del Valira SA (Nevasa), participada en un 50% per Saetde i un 50% per Ensisa.