Política 27/06/2019

El bus de la capital costarà 10 cèntims i tindrà l’estètica del clípol

L’aparcament del Centre Històric tindrà una sortida fins a l’Estació Nacional d’Autobusos

T. Navarro
3 min
Sessió de consell de comú d'Andorra la Vella. / T. N. (ANA)

Andorra la VellaNovatel ha estat l'empresa guanyadora de la concessió de l'autobús comunal d'Andorra la Vella, que a partir de l'1 de setembre operarà amb autobusos vermells i blancs, com els vehicles que circulaven als anys 70 pel Principat amb el nom de clípol. El bitllet passarà a costar 10 cèntims, en consonància "a la concepció de ciutat que estem dissenyant" on es fomenti l'ús del transport públic, ha explicat la cònsol major d'Andorra la Vella, Conxita Marsol, després de la sessió de comú celebrada aquest dijous. El cost de la concessió serà de 595.000 euros l'any.

Disminueixen també el preu els abonaments, de manera que el de 10 viatges tindrà un cost de 80 cèntims i el de 40 valdrà 3 euros. Uns abonaments que es podran adquirir a l'autobús, a la taquilla de l'estació d'autobusos o per internet, a través d'una app o una web. L'aplicació també permetrà fer el seguiment a temps real del bus a través d'un sistema de geolocalització. Amb la nova concessió arriba també a la capital, com ho ha fet a les línies nacionals, la figura del transbord, de manera que amb un bitllet senzill es podrà pujar a totes les línies durant un temps determinat.

Els vehicles, de 9 metres de llargada i 20 places, estan adaptats a les vies de la parròquia i operaran de 7 del matí a les 9 de la nit, mitja hora abans que actualment. A més, s'afegeixen noves parades, com la de l'hospital Nostra Senyora de Meritxell, i es reforcen les parades dels centres geriàtrics de Sant Vicenç d'Enclar i el Cedre, així com la línia de la Margineda en hores puntes. S'ha modificat, a més, alguna línia i s'ha ajustat la freqüència de pas, que passa de mitja hora a 20 minuts.

Un dels punts de l'ordre del dia més polèmics ha estat l'ampliació de l'edifici de la Comella, actualment en ús del British College, i la construcció d'una zona recreativa esportiva, de la qual el comú en podrà fer ús fora de l'època escolar. "Considerem que és un perjudici per a la parròquia", ha afirmat la consellera del PS Dolors Carmona, donat que "vol dir que els ciutadans no se'n podran beneficiar durant un període molt llarg". El conseller Víctor Pintos de Cd'I + Liberals no està d'acord ni amb les formes, "perquè no s'ha passat el tema per la comissió d'urbanisme", ni en el fons, donat que el seu grup considera que el col·legi hauria de pagar més taxes per fer ús de l'espai. La proposta, unida a la construcció d'un dic per protegir les instal·lacions i els terrenys adjacents, ha estat votada en contra pels grups de la minoria i aprovada pels 8 vots de la majoria.

Tampoc ha comptat amb els vots del PS la proposta de conveni entre el comú i FEDA, pel qual la parròquia recupera un terreny al costat dels Serradells, adquirits per la companyia. A canvi, el conveni dicta que el comú deixa instal·lar una central de trencament tècnic, que complementarà les instal·lacions de la central de cogeneració de La Comella, a un magatzem de la planta baixa del centre esportiu.

Nova sortida per a l'aparcament del Centre Històric

La sessió de consell de comú de la capital ha servit també per arribar a altres acords, com la proposta de construir un nou accés a l'aparcament del Centre Històric pel carrer de la Grau. Una proposta que Marsol ha reconegut que és "difícil d'explicar" però que consisteix en la construcció d'una rampa des de Prat de la Creu que arribi fins a la sortida de l'aparcament. També la construcció d'un nou carrer, on actualment està el parc, que arribarà fins a l'estació d'autobusos.

Entre la resta d'acords aprovats destaquen la formalització del conveni amb FEDA perquè aquesta pugui fer ús de les dades dels aparcaments per a la seva plataforma intermodal, l'ajornament del pagament de taxes i tributs comunals fins a un màxim de 30 mesos, o l'aprovació de diferents crèdits per temes puntuals com la reparació de l'escola bressol dels Serradells o la compra de cinc motocicletes, tres d'elles més baixes i menys pesades per al personal femení, o la preparació d'una exposició sobre l'evolució de l'avinguda Meritxell.

stats