El potencial de la transició energètica per enfortir lligams entre França i Andorra

Caballero mostra l'interès de les empreses franceses pel Principat

L’ambaixadora francesa, Jocelyne Caballero, creu que cal enfortir els lligams econòmics entre Andorra i França, i veu el camp de la lluita contra el canvi climàtic i la transició energètica com a un element estratègic per a aquest enfortiment. Caballero creu que ja s’ha fet una “molt bona aproximació” en la qüestió mediambiental, amb fruits com la col·laboració entre FEDA i Dalkia, una filial d’EDF, per a l’impuls a les xarxes de calor, però afegeix que es poden obrir altres vies com pot ser la mobilitat. Així ho ha posat en relleu en el marc de la celebració de la festa nacional francesa.

Caballero ha destacat que “a finals d’aquest any o principis del que ve” més enllà de les xarxes de calor es poden materialitzar projectes en l’àmbit de l’energia fotovoltaica. En aquest sentit, ha subratllat que se sent “gratificada” ja que les empreses “de talla molt gran no deixen de banda Andorra” i veuen la possibilitat d’invertir a Andorra, ja que troben aspectes positius com “la presa de decisions” de manera ràpida, pel tamany del país; que es puguin emprendre proves pilot o la possibilitat d’aportar innovació. Ha destacat el fet que s’hagi creat un viver amb una “trentena” d’empreses associades i ha manifestat que ara cal que “dialoguin” entre empreses per determinar què és el que cal a Andorra i “quin model” es pot implementar per al seu establiment al país. “Hem d’afavorir el diàleg i la interrelació”, ha manifestat, referint-se al paper de les institucions. Quant a l'àmbit de la mobilitat ha assenyalat el fet que s'estiguin posant sobre la taula a Andorra projectes com telefèrics urbans i n'ha subratllat l'impacte positiu per al medi ambient que podrien tenir.

Durant el seu discurs Caballero s’ha referit també als accessos amb França i ha emfasitzat que les bones relacions entre els dos estats van facilitar una ràpida resolució quan hi va haver l’esllavissada aquesta primavera a l’RN22. Ha recordat el programa Sapyra, amb una inversió de 4,3 milions i que estarà enllestit aquesta tardor havent aportat millores en la seguretat en aquesta via i també s’ha referit a la inversió que està fent Andorra a la via. Quant a una possible comunicació per tren, ha destacat que és “difícil pronunciar-se” ja que no han estat informats oficialment d’aquesta qüestió.

També ha apel·lat a l'impuls de l'educació francesa a Andorra i la necessitat de difondre la llengua i la cultura gal·les. Així, ha defensat que cal continuar treballant perquè els estudiants andorrans tinguin en compte França a l’hora d’anar a fer els seus estudis superiors.

En les declaracions fetes a la premsa, i qüestionada sobre el descens en el primer semestre dels comissos de tabac, ha dit que cal “felicitar-se” dels fruits que està donant la cooperació entre les autoritats andorranes i franceses, i ha recordat que cal que “continuï” aquesta lluita ja que de cara a l’any que ve a França hi tornarà a haver un increment del tabac i per tant el diferencial s’incrementarà.

Valoracions

El ministre de Presidència, Economia i Empresa, Jordi Gallardo, i el de Finances i portaveu, Eric Jover, han destacat les “bones relacions” entre els dos països. “La relació és millor que mai”, ha emfasitzat Gallardo, i ha afegit que prova d’això és la ràpida resolució del problema de l’esllavissada a l’RN22, i ha incidit en el fet que Andorra sempre ha tingut “la voluntat” que hi hagi un bon equilibri entre els dos estats veïns. La visita del copríncep Emmanuel Macron al setembre serà, ha afegit Gallardo, un impuls per a l'enfortiment d’aquestes relacions. Ara com ara es treballa en l’agenda d’aquesta visita i ha manifestat que la voluntat és que pugui “marxar amb un gran coneixement d’Andorra, de l’evolució i la transformació” que ha fet el país en els darrers anys i també que copsi “l’estima” que es té per la figura del copríncep a Andorra.

Quant a projectes com el del tren, el titular d’Economia ha obert la porta a estudiar-lo, recordant que “no es pot descartar res” i que qualsevol millora que es pugui fer per agilitzar els accessos ha de ser tinguda en compte. Ha apel·lat, però, a la prudència tenint en compte que cal saber l’impacte mediambiental, els condicionants tècnics i també el finançament que caldrà per a aquest o d’altres projectes com l’aeroport.

Jover, de la seva banda, ha remarcat que cal potenciar “les oportunitats econòmiques” amb França i ha recordat que per equilibrar el pes dels dos estats veïns ja s’han fet algunes accions, com per exemple, en política educativa, dirigir els estudiants cap a les universitats franceses “d’una altíssima qualitat”, ja que això també beneficia Andorra.