Societat 09/05/2019

L’ACA i el Govern volen acabar amb les víctimes mortals a la carretera

La campanya ‘Missió zero accidents’ vol involucrar tots els actors de mobilitat

T. Navarro
3 min
El president de l'ACA, Enric Pujal, i el ministre d'Economia, Competitivitat i Innovació en funcions, Gilbert Saboya, amb la imatge de la campanya. / T. N. (ANA)

Andorra la VellaDel 2004 al 2017, el 37% dels morts a la carretera viatjaven sobre les dues rodes, 22 punts per sobre de la mitjana europea, tot i que les dades col·loquen a Andorra entre els cinc països amb la taxa d'accidents mortals més baixa. Per reduir el nombre de sinistres, tant en motocicletes com amb qualsevol altre tipus de vehicle, l'Automòbil Club Andorra (ACA) i el Govern han presentat la campanya 'Missió zero accidents', una xifra que ja es va assolir al 2016. Es presentarà el pròxim 20 de maig i comptarà amb un vídeo que es difondrà als mitjans de comunicació, les sales de cinema i les xarxes socials.

La campanya tindrà una durada de tres anys, cadascun dedicat a un element de mobilitat. El primer d'ells se centrarà en els vehicles de dues rodes, donat que l'any passat 7 de les 8 víctimes mortals conduïen aquest tipus de vehicles. "Tenim una casuística molt pròpia a Andorra", ha afirmat el president de l'ACA Enric Pujal, però també s'han trobat que les víctimes no són joves, sinó gent d'entre 30 i 60 anys que condueixen vehicles de gran cilindrada. "Segurament hi ha una deficiència d'educació o de formació en aquesta franja d'edat", ha dit Pujal, per això una de les primeres accions ha estat reformular el programa amb la ITV, oferint formacions i revisions gratuïtes als conductors.

L'ACA creu que la conscienciació passa per mesures repressives, amb més controls a la carretera, però també en l'àmbit pedagògic. Per aquest motiu engegaran una sèrie de cursets teòrics i pràctics durant els caps de setmana de maig, juny i juliol per millorar la tècnica de conducció. Les formacions, de vuit alumnes per curs i 48 per cap de setmana, se centraran en la confiança i percepció del risc, la frenada d'emergència amb i sense ABS, la frenada amb esquiva o l'ordre de conducció i aproximació a la corba. El segon any de campanya es dedicarà als cotxes i el tercer posarà el focus en els vianants.

'Missió zero accidents' "afronta el repte de reduir-los d'una manera transversal", ha apuntat el ministre d'Economia, Competitivitat i Innovació en funcions, Gilbert Saboya. Una manera de fer que "genera un paraigua sobre el qual alinear esforços per arribar a més gent i tenir més potència". En les accions s'han involucrat diferents institucions com l'àrea de Mobilitat, la policia –amb més controls a les vies de circulació–, la Federació Motociclista d'Andorra –amb formacions a les escoles– o els comuns, que han unificat les senyalitzacions viàries a totes les parròquies, així com el ministeri que encapçala Saboya i el ministeri d'Ordenament Territorial. Tant l'ACA com el Govern han destinat una partida de 30.000 euros per poder desenvolupar el projecte.

Campanya policial per reduir els accidents amb motos i ciclomotors implicats

Precisament per reduir els accidents amb vehicles de rues rodes implicats, la policia ha informat que a partir de dilluns, 13 de maig a les 7 hores, i fins el 31 de maig a les 19 hores, inicia una nova campanya de circulació adreçada als conductors de motocicletes, ciclomotors i vehicles anàlegs. La finalitat de la campanya és incidir perquè aquests conductors circulin per les vies públiques en bones condicions tècniques i administratives, i detectar els comportaments imprudents.

Durant els controls aleatoris, en vies urbanes o interurbanes, es mirarà que els vehicles estiguin indegudament matriculats, que circulin sense llum d'encreuament, que no portin casc o no el portin degudament cordat, que transportin indegudament persones o materials, que no portin l'assegurança, que no disposin del distintiu ITV en vigència, que duguin els pneumàtics en mal estat, facin sorolls excessius o produeixin un excés de fums, entre d'altres.

També es controlarà als conductors que facin imprudències o infraccions en el decurs de la circulació: excés de velocitat, avançaments indeguts, no respectar els senyals o la indicació d'un semàfor.

El pla de mobilitat de la vall central, encara a l’espera

El ministre Saboya ha aclarit que tant el pla de mobilitat de la vall central, que s'hauria d'haver fet públic abans de les eleccions, està gairebé enllestit i el proper executiu el podrà presentar "en terminis raonables". Els comuns ja han pogut llegir les conclusions inicials, on no es parla de la mobilitat dels patinets elèctrics. "És difícil prendre una decisió", ha afirmat Saboya, "si la infraestructura sobre la qual han de circular no està alineada". El ministre veu com la millor alternativa a les persones que fan ús dels patinets oferir una mobilitat segregada, en la qual els aparells disposin d'un carril a part dels vehicles i dels vianants. Una infraestructura que anirà lligada a la normativa del nou codi de circulació, que també està "gairebé enllestit", en paraules del ministre, i que el nou executiu també podrà tirar endavant. Amb tot, ha afirmat que és "impossible tirar-lo enrere" perquè l'anàlisi de la vall també té implicacions en l'àmbit urbanístic.

stats