L'ACA considera que els conductors no fan cas dels senyals

"O aprenem a conduir millor o s'han d'incrementar les sancions", ha dit el president de l'ACA, Enric Pujal

El nombre de sancions per no respectar els senyals de prohibició ha augmentat un 97% i per no respectar la senyalització horitzontal un 89%. Igual que s'han incrementat els conductors que donen positiu per alcohol i drogues, que puja per sobre del 50% respecte al 2017 en les franges de 18 a 21 i de 30 a 49 anys. Augmenten, a més, les infraccions per excés de velocitat fins a les 16.343, un 36,5% més. Són algunes de les dades de l'Informe de la Mobilitat de l'Automòbil Club d'Andorra (IMACA), presentat aquest dijous a la seu de l'entitat.

Un estudi que no ofereix una solució per disminuir els accidents a les carreteres, que des del 2011 es mantenen entre els 500 i els 600 per any, però sí deixa entreveure un remei. "O aprenem a conduir millor o s'han d'incrementar les sancions", ha dit el president de l'entitat, Enric Pujal, destacant que els tres punts a complir per evitar morts són la cura de l'estat de les vies, que a Andorra qualifiquen d'excel·lent, el bon funcionament del vehicle, controlat per l'ITV, i el factor humà. Precisament, els 5 morts durant el 2018 portaven vehicles de dues rodes, xifra que ha impulsat la campanya 'Missió zero accidents'.

Una de les mesures per evitar accidents queda demostrada en les dades, i és que la vigilància de les carreteres per part de la policia fa disminuir el nombre d'infraccions, ja que s'ha vist com el nombre de sancions ha disminuït proporcionalment a mesura que s'han augmentat les campanyes. Però per l'ACA, el camí ha d'anar cap a la formació. "Hem de ser més ambiciosos a l'hora de formar conductors", ha afirmat el secretari general, Antoni Sasplugas, i no "tenir la perspectiva d'aprovar l'examen" sinó la de ser "un bon conductor".

El darrer IMACA en solitari

L'IMACA del 2018 serà l'últim que l'ACA presentarà en solitari. Amb la intenció d'aconseguir un model integrat de mobilitat i poder arribar a la transversalitat amb la societat, a partir de l'any vinent s'afegiran les dades del Servei de Mobilitat i d'Actua Innovació. Aquestes permetran, per exemple, portar el compte de cadascun del 150.000 desplaçaments interns o veure de quina manera l'eufòria provocada pel canvi de temps influeix en el risc de sinistralitat.

Més multes i més cares

El nou codi de circulació en el que va treballar el passat executiu no va entrar a tràmit abans d'acabar la legislatura, però això no vol dir que no estigui a punt. Segons ha confirmat el ministre, s'ha previst una nova ronda de contactes entre els agents implicats per tenir enllestit el text en el primer tram de mandat. "Hi ha 150 tipus de sancions diferents", ha explicat Torres, acompanyades d'un augment considerable en determinades sancions, com per exemple pel fet de parlar pel telèfon mòbil mentre es condueix. Tot això per actualitzar una llei amb 20 anys de vigència i sense afany recaptatori, ja que es busca "que tinguin un efecte dissuasori".

Un altre dels encaixos que ha de preveure el nou codi de circulació és la convivència entre elements de mobilitat elèctrics, com bicicletes o patinets, i la resta d'usuaris de la via. "És un dels temes que volem definir més bé", ha dit Torres, "perquè ara ens estem adonant de l'ús que en fa la gent i de les restriccions que hi hauran d'haver o no". Per a Torres, la llei ha d'apostar per poder encabir a tothom en "l'engranatge d'infraestructures que tenim".