Campanya per incidir en el coneixement de la carn de qualitat

Ramaders d'Andorra vol reivindicar la feina que hi ha darrere la producció

Un dels objectius que es planteja la societat Ramaders d’Andorra per a aquest any és fer una campanya centrada en la promoció de la carn de qualitat, perquè la gent “la conegui molt més” i per “posar en valor”, la feina que s’està fent. Així ho posa en relleu el gerent de la societat, Gerard Martínez, que destaca que “encara hi ha molta desinformació” al voltant de la carn que es produeix a Andorra sota el segell de qualitat i, per tant, l’acció serviria per donar resposta als dubtes que sovint plantegen els consumidors.

Ja l’any passat es va actualitzar la marca i es van fer un seguit d’adhesius tant per als establiments (carnisseries o restaurants) que ofereixen als seus clients aquesta carn com també un adhesiu per als ramaders, perquè enganxant-lo als seus vehicles poguessin sumar-se també a aquesta acció de divulgació i difusió. El que es vol és “aconseguir que el consumidor demani carn d’Andorra, que la conegui” que sàpiga quines són les seves qualitats i que pugui esvair certs dubtes com per exemple sobre la seva procedència o sobre la seva cria i alimentació. També es vol incidir en el fet que la carn de vedella té, a més, el segell d’Indicació Geogràfica Protegida (IGP), la qual cosa li dona un altre valor afegit. Amb els adhesius, a més a més, es vol combatre la competència deslleial que hi pugui haver en la venda de carn, ja que d'aquesta manera el consumidor pot saber que si la botiga té el segell oficial és perquè realment té Carn d'Andorra.

Un cop s’ha actualitzat la marca, de cara a aquest any les accions aniran destinades a editar uns pòsters per als punts de venda en què s’informarà sobre les diferents peces de l’animal i quina és “la cocció o el cuinat òptim”. A banda, s’editaran un tríptics per reivindicar la gent que hi ha darrere d’aquesta producció, la feina que hi fan i també on es troben les diferents explotacions. D’aquesta manera es vol incidir en el coneixement de la tasca que duen a terme els ramaders i també tota la gent que està implicada en el projecte Ramaders d’Andorra i també recordar al consumidor que té altres peces de l’animal al seu abast més enllà dels bistecs o l’entrecot, que és el que molta gent sol demanar.

Actualment entre 25 i 26 carnisseries i una quinzena de restaurants tenen carn de vedella. La distribució als establiments comercials els està funcionant molt bé ja que tal com remarca Martínez, se’ls distribueix sovint l’animal sencer o per canals. Més complicat és atendre la demanda que tenen els restaurants, ja que solen demanar filet o entrecot i és complicat que les altres peces hi tinguin sortida. Per això, la intenció dels ramaders és continuar impulsant la feina entre els establiments comercials i els majoristes. De totes maneres, tal com destaca Martínez, és difícil que es pugui incrementar molt més el consum d’aquesta carn, ja que la cabana ramadera “és la que és” i tampoc no es pot créixer més. De fet, s’estan sacrificant entre 14 i 18 vedells a la setmana.

Pel que fa a la carn de pollí, que és la darrera que es va incorporar al segell Carn d’Andorra, Martínez destaca que l’acollida és bona però tampoc no preveuen un increment de la producció perquè no saben si tindria sortida. De fet, ara com ara s’està sacrificant un animal per setmana. Si bé, com passa amb la vedella, a l’hivern hi ha més demanda, el cert és que aquesta davalla, per exemple, a la primavera i, per tant, el consum és ara com ara força estable. A més, es tracta d’un tipus de carn que es produeix molt cap a la primavera, la qual cosa ha motivat que de vegades s’hagi d’exportar. Així, l’any passat es van enviar dotze animals a Espanya, on el preu va experimentar un augment important. Aquest any, però, no es preveu fer cap exportació i, fins i tot, s’ha treballat perquè hi pugui haver aquest tipus de carn tot l’any, ja que el 2017 es va fer curt al final. De fet, hi va haver 54 sacrificis, una mica menys que el 2016.

En general, el volum d’animals sacrificats en el marc del programa Carn d’Andorra es manté força estable. L’any passat es van produir 824 vedells, 78 bous, 54 pollins, 304 corders i 29 cabrits. Un altre dels objectius del projecte és potenciar la carn de corder, tot i que el problema és que al país només hi ha un ramat gran que no fa transhumància, un dels requisits per estar dins el segell de carn de qualitat.

Etiquetes