Societat 29/08/2018

Les obres de l'ETR de la Gonarda començaran a mitjans d'octubre

FEDA ha fet "importants modificacions" al projecte inicial després d'escoltar les demandes de la plataforma contrària a la infraestructura

Ana
2 min
El camí de la Gonarda, prop de la zona on s'ha de fer l'ETR, i on hi ha una pintada contrària a la infraestructura. / C.G. (ANA)

Andorra la VellaDifícilment ja hi haurà marxa enrere. L'Estació Transformadora i Repartidora d'energia (ETR) de la Gonarda, infraestructura defensada pel Govern com a necessària per poder augmentar la capacitat de subministrament elèctric a les parròquies d'Ordino i la Massana, es començarà a construir a mitjans del proper mes d'octubre. Així ho han informat des del departament d'Enginyeria de FEDA, que han afegit que la intenció és que l'obra estigui finalitzada i que l'ETR pugui començar a funcionar entre finals del 2019 i principis del 2020. El primer pas perquè tot aquest procés sigui una realitat s'ha fet aquest mateix dimecres, amb la publicació al Butlletí Oficial del Principat d'Andorra (BOPA) de l'edicte per convocar un concurs nacional per licitar l'obra civil de la infraestructura. La parapública ha explicat que inicia aquest pas després de rebre les resolucions favorables al projecte, tant per part del Govern com per part del comú massanenc.

L'ETR de la Gonarda no ha tingut un camí fàcil. Ha comptat amb el desacord dels veïns de la zona, a l'Aldosa de la Massana, que la consideren perjudicial per la salut tenint en compte que es farà en una zona molt propera a habitatges (prop d'una trentena). La plataforma Aldosa veïns va iniciar una recollida de firmes i diversos actes públics, els quals finalment no han arribat a bon port pel que fa a l'objectiu d'aturar l'obra. Però, a canvi, sí que han aconseguit que el projecte inicial pateixi "importants modificacions", tal com han informat fonts del departament d'Enginyeria de la parapública.

Així, han defensat des de FEDA, s'han arribat a acords amb la plataforma relacionats amb la integració paisatgística de l'ETR i també amb la seva arquitectura, de manera que quedarà més soterrada i tindrà menys envergadura. També perquè estigui més controlada a nivell acústic durant les obres així com el compromís de FEDA de treballar la restauració vegetal de la zona un cop finalitzin.

Per altra banda, s'ha garantit als veïns que tindran "seguiment continu" de tot el procés constructiu, tant abans d'iniciar-se (amb tota la informació sobre l'empresa adjudicatària) com durant totes les obres. "No es començarà sense avisar la plataforma", han sentenciat fonts del departament d'Enginyeria de FEDA.

Cost de 8,5 milions

Les modificacions del projecte inicial han fet encarir l'obra, la qual s'ha fixat en prop de 8,5 milions d'euros. De fet, el febrer la comissió legislativa de Finances i Pressupost va aprovar una esmena feta per UL+Independents de la Massana per destinar 200.000 euros més al projecte i disminuir així l'impacte visual, mediambiental i sobre la salut dels habitants de la zona.

En qualsevol cas, tot i els canvis, la funcionalitat de l'ETR, que és la de millorar el subministrament de les valls del nord, no varia, han garantit des de FEDA.

Tal com s'informa a l'edicte, les ofertes per a l'edicte, que correspon a l'obra civil de la plataforma i accés a l'ETR de la Gonarda, es poden presentar fins al 12 de setembre, dia en què també es farà la corresponent obertura de sobres.

stats