Fins a 23 casos al servei de trobada familiar

Els responsables en fan una valoració positiva del funcionament i les xifres assolides

El servei de trobada familiar, que es va posar en marxa el mes de març, ha rebut 23 derivacions, onze de les quals procedents de la secció civil i dotze de la secció de menors de la Batllia. Cal recordar que aquest servei es va concebre com un espai “neutral” en què les famílies poguessin trobar-se en situacions de conflicte i, de manera especial, en els casos del compliment del règim de visites dels infants i adolescents establert en els processos de separació o divorci dels progenitors.

Tal com recorden des del ministeri d’Afers Socials, l’accés a aquest servei es fa mitjançant una resolució judicial, que també fixa el tipus de visita que s’ha de dur a terme. D’aquesta manera, les més freqüents són les setmanals, seguides de les quinzenals. I quant a la tipologia la gran majoria, disset concretament, han estat d’estada tutelada, una modalitat en la qual se cedeix l’espai i els materials per facilitar la trobada de l’adult amb el menor, sense que puguin sortir fora de les instal·lacions, sota la vigilància tècnica dels professionals, que estan a la sala de manera presencial. Altra modalitat són les estades supervisades, en què els professionals no estan tota l’estona a la sala on té lloc la trobada. Amb aquest model s’han seguit quatre casos. També hi ha la possibilitat que l’espai del servei sigui un punt on tingui lloc el lliurament i el retorn del menor de la persona que té la custòdia a aquella que no la té. Un dels casos s’ha acollit a aquest model. Segons assenyalen els responsables, si s’opta de manera majoritària per les visites tutelades és per “garantir l’objectiu del servei i assegurar un bon coneixement de la interacció que hi ha entre els membres de la família”.

Quant al perfil dels usuaris, des del servei informen que s’atén, sobretot, infants que es troben a la franja que va dels quatre als deu anys, si bé se’n poden beneficiar els menors d’entre els 0 i els 18 anys.

El servei està obert els dimecres i divendres de 15.30 a 20 hores i els dissabtes de 10 a 16.30 hores i està cobert per quatre tècnics que duen a terme torns rotatoris amb la qual cosa cada setmana hi ha dues persones atenent els diferents casos. Recorden que els objectius són facilitar i afavorir els acords referents a l'atenció, el règim de visites, els contactes dels familiars que no tenen la custòdia amb els menors, afavorint la resolució de problemes; millorar la capacitat d'aquests familiars per resoldre els conflictes; ajudar a millorar les relacions familiars; garantir que el compliment del règim de visites no suposi una amenaça per a la seguretat i el benestar dels infants; afavorir el manteniment de la relació amb el progenitor no custodi, amb la família extensa o altres persones; recopilar informació respecte de les actituds i aptituds parentals i facilitar un lloc adequat per fer les visites en cas de conflicte o dificultats familiars.

Des del servei es fa una valoració “positiva en tots els sentits” d'aquests mesos de funcionament i les xifres assolides, ja que ha estat “molt demanat i esperat per la població en general i sobretot pel ministeri d’Afers Socials”, ja que es tracta d’una eina més “dins el sistema de protecció dels infants”.