Societat 11/07/2019

Foment confirma que l'1 de gener aixecarà el peatge de l'AP-7 entre Tarragona i Alacant

La concessió acabarà el gener del 2020 i serà la primera vegada que Catalunya visqui la fi d'un peatge

Ara Andorra
2 min
Les concessions que venceran aviat van a càrrec d'Abertis / XAVIER BERTRAL

BarcelonaEl ministeri de Foment ha anunciat que no renovarà la concessió de l'AP-7 en el tram entre Sant Joan d'Alacant i Tarragona. L'explotació del tram ara va a càrrec d'Aumar, una empresa del grup d'Abertis, i, un cop acabi la concessió el pròxim mes de gener, Foment no la renovarà i serà la primera vegada que Catalunya visqui la fi d'un peatge.

El secretari general d'Infraestructures, Julián López, ha declarat aquest dijous que Foment liberalitzarà el tram entre Alacant i Tarragona i que actualment el ministeri treballa per licitar un estudi sobre els fluxos de vehicles que permeti conèixer les necessitats de cada tram de l'AP-7. La fi del peatge es produirà l'1 de gener del 2020 i aleshores l'autopista "quedarà lliure de peatge", segons ha afirmat López.

Per preveure les dinàmiques de trànsit un cop desaparegui el peatge, Foment està estudiant emprendre algunes accions preventives. El ministeri calcula que hi haurà un augment de la mitjana diària de vehicles pesants, fet que obligarà a reforçar la calçada per donar-li més consistència. A més, també s'estudien altres mesures com ampliar l'autopista de dos a tres carrils en alguns trams determinats.

2021: la fi dels peatges a Catalunya

La primera concessió que arriba a la seva fi és el tram de l'AP-7 en el tram Tarragona-Alacant, però la majoria de les concessions tenen la data de caducitat per al 2021: l'AP7 nord entre la Jonquera i Tarragona; l'AP-2, del Mediterrani a Saragossa; la C-32, entre Montgat i Palafolls, i la C-33, entre Barcelona i Granollers. Totes aquestes concessions estan operades per Abertis, mitjançant les seves filials Acesa i Invicat. Entre el 2021 i el 2040 aniran acabant la resta de concessions de peatges explícits i peatges a l'ombra, carreteres sense barreres, però igualment són concessions.

otes les concessions que acaben el 2021 estan actualment en mans d'Abertis, companyia propietat d'Atlanta i ACS. Les autopistes que depenen d'aquestes concessions representaven un 45% dels beneficis de l'empresa en l'exercici del 2017, segons les dades publicades el 2018. Malgrat això, Abertis va assegurar l'any passat que la fi de les concessions no compromet el futur de la companyia. Recentment, Abertis ha invertit en actius a França, el Brasil i Xile, entre d'altres.

El futur finançament de les autopistes, a debat

Un cop finalitzin les concessions, el govern espanyol es quedarà amb l'explotació de les autopistes. El dubte, però, és com es pagarà en un futur el manteniment d'aquestes vies. Els socialistes van deixar el debat sobre el finançament del manteniment per després de les eleccions i José Luis Ábalos va declarar el juny del 2018 que el tema seria abordat en la següent legislatura.

Segons va publicar la patronal Seopan, mantenir les autopistes que vencen costaria 450 milions d'euros anuals. Per fer front a aquesta despesa, cada administració ha presentat les seves propostes. El govern espanyol es decantaria, segons declaracions del secretari d'estat d'Infraestructures Pedro Saura, per algun sistema de pagament per ús, tot i que encara no ha fet cap concreció. La Generalitat, per la seva banda, aposta per un sistema de vinyeta que es basi en pagar una quantitat anual i que permeti circular gratuïtament per totes les vies d'alta capacitat. Segons els càlculs de la Generalitat, aquest sistema permetria pagar el manteniment de les vies, altres concessions de la xarxa viària i, fins i tot, invertir en transport públic.

stats